Odborné sociální a dluhové poradenství Chomutov

Kde nás najdete?
17. listopadu 5461, 430 04 Chomutov 
Pod Břízami 5321, 430 04 Chomutov 
Spojte se s námi:
Vedoucí služby: JUDr. Jaroslava Andreaová
Tel.: 770 157 133

Charita Most poskytuje sociální službu odborné sociální poradenství (dále jen „Poradna“) podle z. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Podle §37, odst. 4 tohoto zákona obsahuje sociální služba odborného sociálního poradenství tyto základní činnosti:

  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (zprostředkování navazujících služeb),
  • sociálně terapeutické činnosti (poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva a v oblasti vzdělávání),
  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (pomoc při vyřizování běžných záležitostí a pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím).Posláním služby je pomocí kvalitních, profesionálních a efektivních činností služby zlepšit sociální situaci, snižovat míru sociálního vyloučení a chudoby jednotlivců a rodin, nebo alespoň prohlubování tohoto stavu zamezit.
        V rámci sociálního poradenství jsou poskytovány informace o postupech vyplývajících z předpisů o důchodovém a nemocenském pojištění, státní sociální podpoře, sociální pomoci, zaměstnanosti a zákona o sociálních službách. Zprostředkovává osobám v obtížné sociální situaci informace o formách sociální pomoci dostupné v konkrétní lokalitě.  Jedná se převážně o jednorázové nebo krátkodobé poradenství.
Poradenství není poskytováno v oblastech trestního práva, daňových zákonů a majetkoprávních vztahů komerčního charakteru.
Formy poskytovaných služeb
  • AMBULANTNÍ služby
        » kapacita při práci s jednotlivcem: 1
        » kapacita při práci se skupinou: 1
  • TERÉNNÍ služby
        » kapacita při práci s jednotlivcem: 1
        » kapacita při práci se skupinou: 1
Co je cílem služby:

Cíle vycházejí z poslání služby. Minimálním cílovým stavem poskytované služby je zastavit zhoršování sociální situace klienta. Optimálním cílovým stavem je zlepšení jeho sociálních dovedností, životní úrovně a spokojenosti. Součástí nabízených služeb je také snaha o zapojení uživatele do širších sociálních struktur. Obecně řečeno, cílem služby je napomoci vytvoření takových podmínek v životě uživatele, aby službu již nepotřeboval.

Jednotlivé obecné cíle:
  1. zvýšení právního a občanského vědomí, sociálních kompetencí a sociální mobility konkrétního uživatele,
  2. zprostředkování (klientům) služeb a aktivit, které jsou lokálně dostupné, ale poskytovatelé o uživatelích nevědí nebo uživatelé nevědí o službě, nebo jsou služby pro klienty nedostupné z jiných důvodů,
  3. minimalizace rizik spojených se životem v sociálně znevýhodňujícím prostředí,
  4. rozvíjení spolupráce s dalšími subjekty, které v regionu nabízejí služby nebo mohou
  5. jinak přispět k naplnění výše jmenovaných cílů služby Poradna.
Jak těchto cílů služba dosahuje:
  • Základní sociální poradenství
    • Základní sociální poradenství poskytuje osobám potřebné informace přispívající k řešení jejich nepříznivé sociální situace.
  • Odborné sociální poradenství
    • Odborné sociální poradenství je poskytováno se zaměřením na potřeby cílové skupiny služby Poradna, přičemž služba obsahuje tyto základní činnosti:
      • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
      • sociálně terapeutické činnosti,
      • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Princip poskytované služby:

Služba je poskytovaná na základě Standardů kvality soc. služeb, v souladu s právními normami České republiky a Evropské unie a Etickým kodexem sociálních pracovníků. Uživatelé nejsou diskriminování na základě své etnické, národnostní, sociální, náboženské a jiné příslušnosti. Poskytovaná služba respektuje jedinečnost, důstojnost a nezávislost uživatele, jeho soukromí a právo vlastní volby. Služba je poskytována s důrazem na zplnomocňování uživatele a s ohledem na zajištění kontinuity pomoci. Sociální pracovník se snaží klienta v nejvyšší možné míře zplnomocňovat k realizaci jednotlivých dohodnutých kroků.

V rámci poskytování služby se využívají následující metody a nástroje sociální práce:
  • Profesionální rozhovor
  • Nácvik konkrétních sociálních dovedností
  • Mediace (některé prvky)
  • Analýza dokumentů a spisové dokumentace
  • Zprostředkování právního poradenství
  • Zprostředkování dalších veřejných služeb
  • Zastupování klienta při jednání s dalšími osobami a subjekty
  • Osobní doprovod uživatele
Cílová skupina - pro koho je tato služba určena

Klienty služby jsou lidé nacházející se v náhlé nebo dlouhodobé sociální krizi. Obvykle se jedná o osoby již sociálně vyloučené nebo ohrožené sociálním vyloučením zejména z důvodu etnické příslušnosti, národnosti, stupně dosaženého vzdělání, nízkého právního vědomí, nezaměstnanosti, zdravotního stavu, špatného nebo neexistujícího rodinného zázemí, věku, pohlaví, sníženého přístupu k veřejným službám, informacím, bydlení, zaměstnání, vzdělání, příslušnosti k některé menšině, přičemž uvedené důvody existují zpravidla najednou ve vzájemných kombinacích.

Rozhodující kritéria pro poskytnutí služby:
  • problém zájemce je řešitelný v rámci nabídky poskytovatele nebo v rámci nabídky služeb, které může poskytovatel zprostředkovat,
  • neschopnost řešit svou situaci z vlastních zdrojů nebo za pomoci rodiny či přátel.
Rozhodující kritéria pro odmítnutí poskytnutí služby:
  • problém zájemce není řešitelný v rámci nabídky poskytovatele nebo v rámci nabídky služeb, které může poskytovatel zprostředkovat,
  • toxikomanie nebo jiná patologie, jejíž průběh brání konstruktivní spolupráci (tomuto zájemci je pouze zprostředkována jiná služba),
  • nepřekonatelná negativní zkušenost se zájemcem o službu z minulosti (hraniční, nespolupracující, manipulativní apod. klient) a/nebo etická nepřijatelnost zájemcova požadavku nebo zájemce vůbec.

V případech, kdy poskytovatel zájemci odmítne službu poskytnout, je poskytovatel povinen o důvodech svého odmítnutí zájemce bezprostředně ústně informovat a provést o tom zápis do kontaktní karty. Výjimkou jsou případy, kdy by zdůvodnění bylo pro sociálního pracovníka přímo ohrožující nebo kdy poskytovatel ztratil se zájemcem kontakt.

Doba poskytování služby:
17. listopadu 5461

Ambulantní forma:

  • Po, St, Čt, Pá 8:00 - 12:00 hod

Terénní forma:

  • Po, St, Čt, Pá 12:00 - 16:00 hod
 
Pod Břízami 5321
  • Po, St, Čt, Pá 8:00 - 12:00 hod.
  • Út administrativní den

Součástí služby je zprostředkování právního poradenství. Služba je poskytována na území měst: Chomutov, Jirkov.

Kolik služba stojí?
Služba je poskytována bezúplatně.
 
Sponzoři a donátoři
  • Evropská unie prostředním Operačního programu Zaměstnanost
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
  • Ústecký kraj (www.kr-ustecky.cz)
  • Úřad práce ČR
  • Město Chomutov

Snímek obrazovky 2023-07-05 v 11.44.49        1        Snímek obrazovky 2023-07-21 v 14.19.36        5      

Město Chomutov