NZDM Zastávka Duchcov

Kde nás najdete?
Osecká 794/1, 419 01 Duchcov
Spojte se s námi:
Vedoucí sociální pracovník: Mgr. Lenka Podlogarová
Tel.: 778 005 957

Charita Most provozuje Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež „Zastávka“ od ledna 2015.

Poslání služby
Posláním nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Zastávka je dětem ve věku 6 – 15 let nabídnout bezpečný prostor pro trávení svého volného času, poskytovat informace, pomoc a podporu v jejich obtížných životních situacích a tak ovlivňovat kladně jejich životní styl a hodnoty, dle jejich individuálních potřeb.
 
Formy poskytovaných služeb
  • AMBULANTNÍ služby
        » kapacita při práci s jednotlivcem: 5
        » kapacita při práci se skupinou: 30
  • TERÉNNÍ služby
        » kapacita při práci s jednotlivcem: 5
        » kapacita při práci se skupinou: 30
Kapacita služby: 30 uživatelů
 
Cíle služby:
  • vyhledávání znevýhodněných nebo ohrožených jedinců či skupin dětí v jejich přirozeném prostředí;
  • poskytnutí prostor a vhodných podmínek pro uživatele k trávení svého volného času a realizování společensky přijatelných volnočasových aktivit;
  • snižování bezprostředních sociálních rizik vyplývajících ze životního způsobu, konfliktního chování a způsobů, jimiž uspokojují své potřeby a naplňují cíle;
  • pomoc při zlepšování prospěchu ve škole vytvářením vhodných podmínek pro vzdělávání a podporou při vzdělávání;
  • vytvářet dětem lepší podmínky k uplatnění ve společnosti a přispívat k tomu, aby měly ve svém životě rovnocenné podmínky, stejně jako jejich jiní vrstevníci. 
Principy poskytovaných služeb:
  1. dobrovolnost – do služby vstupují obě strany dobrovolně, uživatel ji může ukončit kdykoliv bez udání důvodů, poskytovatel může službu ukončit pouze za podmínek stanovených ve standardu č. 3 a 4.
  2. nezávislost – poskytovatelem služby je nestátní nezisková organizace, apolitická, základním principem poskytování služby je podpora samostatnosti, svobodného rozhodování a nezávislosti uživatele;
  3. nízkoprahovost - služba je realizovaná tak, aby byla umožněna její maximální dostupnost- snaží se odstranit časové, prostorové, psychosociální a finanční bariéry, které by bránily cílové skupině vstupu do prostoru zařízení či využití poskytovaných služeb. Součástí principu nízkoprahovosti je i možnost uživatele využívat služeb anonymně, tedy bez uvedení jména a jiných osobních údajů.
  4. bezplatnost – služba je uživateli poskytována bez úhrady;
  5. otevřenost – služba je transparentní vůči uživatelům, zájemcům o službu, veřejnosti
    i dalším organizacím;
  6. individuální přístup – ke každému uživateli se přistupuje dle jeho individuální životní situace a potřeby;
  7. respektování důstojnosti uživatele – s uživatelem jednáme jako s rovnocenným partnerem, respektujeme jeho hodnotu, respektujeme rozhodnutí uživatele ohledně způsobu řešení jeho situace.

Uživatel má možnost zůstat v anonymitě. Jakákoliv dokumentace obsahující osobní údaje uživatele musí být vedena s uživatelovým souhlasem a s právem do ní nahlížet. Pracovníci zařízení získávají jen ty údaje, které jsou stanoveny jako nezbytné pro poskytování odborných a kvalitních služeb.

Pro užívání služby není podmínkou členství ani jiná forma registrace. Pravidelná docházka do zařízení není podmínkou užívání služby. Uživatelé mohou přicházet a odcházet v rámci otevírací doby zařízení dle svého uvážení. Uživatel není povinen zapojit se do připravených činností.

Provozní doba služby odpovídá potřebám uživatele. Je otevřeno v době, kdy uživatel má možnost přijít do zařízení. Zároveň je provozní doba služby stabilní a nedochází k jejím náhlým výpadkům. Otevírací doba zařízení je pravidelně od pondělí do pátku od 13:00 do 18:00. O víkendu se konají jen mimořádné akce.

Službu může využít kdokoliv z cílové skupiny bez omezení, pokud svým chováním a jednáním neomezuje a neohrožuje sám sebe, ostatní uživatele, pracovníky či efektivitu služby.

Smlouva o poskytování služby se uzavírá ústně.

Zájemce o službu
Každý mladý člověk má právo po určitou dobu (3 návštěvy) navštěvovat zařízení, aniž by se stal jeho uživatelem. Je mu dána možnost v zařízení se „rozkoukat“ a navázat vztahy jak s pracovníky zařízení, tak s ostatními uživateli, než se rozhodne stát se uživatelem služby.
 
Cílová skupina uživatelů této služby:
Cílová skupina jsou děti a mládež:
  • ve věkové skupině 6 – 15 let;
  • zažívající nepříznivé sociální situace:
    • problémy se školou a s přípravou na budoucí zaměstnání (špatný prospěch, šikana, záškoláctví, problémy s chováním ve školských zařízeních),
    • problémy souvisejí s nenaplněním základních potřeb – finanční nouze rodiny a s tím související materiální nedostatky (uživatelé služby mají hlad, nemají dostatek vhodného oblečení např. s ohledem na roční období) jejichž důsledkem může být nepřijetí ze strany okolí, neúspěchy v sociální interakci s vrstevníky,
    • problémy související se způsobem života rodiny (závislost rodiny na sociálních dávkách, dlouhodobá nezaměstnanost rodinných příslušníků, dluhová problematika, nízké vzdělání rodičů uživatelů služby, bydlení rodiny v nevyhovujících podmínkách, mnohočetnost rodin a s tím související zmenšení osobního prostoru uživatele a nedostatečná pozornost věnovaná jednotlivci – dítěti např. při jeho vzdělávání nebo osobnostním rozvoji, odlišné normy chování rodiny),
    • problémy v rodině (nové vztahy rodičů, časté stěhování, nízká životní úroveň rodiny, neplnění základních rodičovských povinností, generační konflikty, konflikty
      se sourozenci, dlouhodobá nezaměstnanost rodinných příslušníků mající vliv na uživatele služeb),
    • vztahové problémy (s vrstevníky, s rodiči, s partnerem, s autoritami, problémy s přijetím sebe sama, nepřijetí ze strany okolí),
    • experimentování s návykovými látkami, závislosti (alkohol, cigarety, marihuana či jiné tvrdé drogy, patologické hráčství, počítač a internet),
    • problémy se zákonem a společenskými normami (rasismus, xenofobie, domácí násilí, kyberšikana, drobné krádeže, pohlavní zneužívání, stalking, nízká finanční gramotnost),
    • ohrožující životní styl (poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, promiskuita, prostituce, nedostatečné hygienické návyky, pasivní trávení volného času);
    • u většiny uživatelů NZDM Zastávka se jedná o kumulaci několika, výše zmiňovaných faktorů.
  • žijící nebo se pohybující se v lokalitě Duchcov, Viktorína a Gizela, kterou lze sociálně i geograficky vymezit;
  • především se jedná o děti a mládež, které:
    1. se nemohou nebo nechtějí zapojit do standardních volnočasových aktivit;
    2. se vyhýbají standardním formám institucionalizované pomoci a péče;
    3. dávají přednost neproduktivnímu trávení volného času;
    4. dávají přednost trávení času mimo rodinu či jinou sociální skupinu, především na ulicích;
    5. mají životní styl, díky kterému se dostávají do konfliktu, který je ohrožující pro ně samotné nebo pro jejich okolí;
  • Kdo nesmí být uživatelem NZDM, nebo má dočasně zakázán vstup do klubu:
    • ve věkové hranici pod 6 let a nad 15 let,
    • pod zjevným vlivem návykových a omamných látek,
    • nerespektuje pravidla NZDM,
    • chová se agresivně nebo vulgárně vůči pracovníkům NZDM a ostatním uživatelům,
    • člověk, který má infekční chorobu (zjevnou nebo sám vypoví o chorobě) či vši, blechy a štěnice,
    • chodí za školu.
Způsoby poskytování sociálních služeb
Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež obsahují tyto úkony:
  • výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
    • Školní přípravu – každý den je vyhrazen čas a prostor, aby si uživatel mohl splnit povinnosti do školy. Aktivita probíhá v menších skupinkách nebo individuálně. Cílem této služby je změnit vztah uživatele ke vzdělávání a k povinnostem, které mu škola ukládá. Pracovník je mu oporou, v případě potřeby je mu schopen vysvětlit látku. Uživatel si může vyhledávat informace na PC a vypracovávat si na něm úkoly či referáty.
    • Volnočasové aktivity - vytváření přijatelných volnočasových aktivit, které slouží k navázání kontaktu s uživatelem. Do těchto aktivit zahrnujeme výtvarnou činnost, sportovní aktivity, deskové hry, stolní tenis, hudba (klávesy), tanec, přístup k počítači…
    • Pracovně výchovná činnost s dětmi - uživatel má možnost účastnit se pracovní dílny (výtvarná činnost, keramika, ruční práce apod.)
    • Besedy a přednášky - probíhají dle potřeb uživatele. Aktivitu zajišťují pracovníci či odborníci k danému tématu, které se v dané chvíli shledá za aktuální. Cílem je podpořit uživatele v získání nových informací, k osvojení dovedností a získání povědomí o daném problému (o šikaně, rasismu, drogách, ...).
    • Vzdělávací a preventivní programy - každý den je možné účastnit se vzdělávací či preventivní aktivity (Zvířátkománie, Poznej něco nového, Kutil Tim), kterou připravuje pracovník. Nově získané schopnosti a dovednosti může využít uživatel nejen ve škole.
    • Nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností - rozvoj komunikačních schopností a dovedností, podpora hygienických návyků, rozvoj vnímavosti, pozornosti, paměti, vyjadřování apod.
    • Pomoc s realizací vlastního nápadu - uživatel může přijít s vlastním nápadem, s jehož realizací potřebuje pomoc pracovníka. Pracovník projedná podrobnosti s uživatelem i ostatními pracovníky, domluví zajištění prostoru, pomůcek, vymezí čas pro uskutečnění nápadu, případně zajistí finanční prostředky.
  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
    • Společenská akce - uživatel přichází do zařízení za účelem využití společenské akce
    • Vzdělávací výjezdy - jsou mimořádným programem služby. Při těchto akcích je třeba u uživatelů mladších osmnácti let souhlas rodičů
    • Zprostředkování kontaktu s institucí – v případě potřeb uživatele pracovník dojedná kontakt s úřady a institucemi (dojednání schůzky s pracovníkem Městského úřadu, Úřadem práce, se vzdělávací institucí, …)
  • sociálně terapeutické činnosti:
    • Individuální rozhovor – je minimálně pětiminutový rozhovor, který se ve většině případů odehrává během provozu služby. Pracovník osloví uživatele a naváže s ním rozhovor nebo je osloven uživatelem. Při rozhovoru je empatický, pozorný, vstřícný. Tématem rozhovoru mohou být běžné záležitosti z života uživatelů, ale i aktuální starosti. Podle přání uživatele a personálního zajištění služby, je možné využít rozhovor mezi čtyřma očima v kanceláři.
    • Práce se skupinou - dlouhodobější práce pracovníka s danou, ustálenou skupinou uživatelů služby s cílem rozvíjet jejich osobní a sociální schopnosti a dovednosti
    • Poradenství - rozumí se jím poskytnutí odborné pomoci při řešení problému uživatele služby (vyslechnutí, zorientování, nalezení cesty řešení), a to v oblastech – škola, rodina, mezilidské vztahy, návykové látky, práce, bydlení, finance, volný čas. Poradenský rozhovor provádí sociální pracovník v kanceláři. Zjišťuje problém a přání uživatele, společně zvažují situaci a snaží se nalézt její optimální řešení a kroky, které k tomuto řešení povedou. Sociální pracovník odkazuje na spolupracující a návazná zařízení, pokud případ přesahuje jeho kompetence - např. vyžaduje odbornou psychologickou či jinou zdravotnickou pomoc nebo pomoc při závislostech uživatele apod.
    • Základní krizová intervence - jde o poskytnutí odborné pomoci uživateli služby nacházejícímu se v krizi, jde pouze o akutní intervenci a odkázání na odborníka. Pracovník se snaží zklidnit situaci a podle potřeb odkazuje např. na psychoterapeuta, lékaře, SPOD, Linku bezpečí, Policii, psychologickou pomoc.
  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
    • V praxi se jedná o pomoc či podporu při vyplňování žádostí o vydání úředních dokladů, doprovod uživatelů při zařizování těchto záležitostí na úřadech, dále se jedná o doprovod při vyjednávání vzdělávacích aktivit, pomoc s vyplněním přihlášky na další vzdělávání, doprovod k lékaři či OSPOD…
Doba poskytování služby:
Po - Pá   13:00 h. - 18:00 h. 
 
Kolik služba stojí?
Služba je poskytována bezúplatně.
 
Sponzoři a donátoři
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR   
  • Ústecký kraj (www.kr-ustecky.cz)
  • Úřad práce ČR
  • Město Duchcov 
  • Nadační fond Albert
  • Severočeská vodárenská společnost

1   UK_LOGO_RGB_obdelnik   5     3       alber 2     4    

Projekt POTRAVINOVÁ A MATERIÁLNÍ POMOC NEJCHUDŠÍM OSOBÁM III (POMPO III)

Reg. č. CZ.03.04.01/00/22_010/0001326
Projekt je financován z prostředků Evropské unie prostřednictvím Operačního programu zaměstnanost plus (OPZ+), evropský podíl financování činí 90 % a národní podíl činí 10 %.
Doba realizace projektu: 1. 5. 2023 - 30. 4. 2026
Projekt pomáhá lidem v tíživých sociálních situacích tím, že jim umožňuje překlenout těžké životní období poskytováním potravinové či materiální pomoci a současně je prostřednictvím vhodných doprovodných opatření vhodně směřuje a motivuje k dlouhodobějšímu řešení jejich problémů, tedy k řešení příčin jejich obtížné životní situace. Tímto projektem zajišťuje Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR distribuci základních potravin, hygienických potřeb, základních domácích potřeb a některých textilních výrobků nejchudším občanům ČR. Probíhá též distribuce stanů, spacáků a karimatek pro řešení nouzových situací osob bez domova a distribuce školních pomůcek pro děti z rodin ve vážné sociální nouzi.
Snímek obrazovky 2024-01-29 v 18.13.58
 
 

000465_04_009684

 

6aNROS- RAIFFKA

Výzva: Raiffka pomáhá - Interní grant
Název projektu: Vzdělání pro všechny
 
Anotace: Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Zastávka v Duchcově (Charita Most) pomáhá od března roku 2020 sociálně znevýhodněným dětem, které nemají přístup k počítačové technice a potřebují se připravovat na distanční výuku. Umožňujeme dětem, aby se mohly v zařízení účastnit online výuky, tiskneme zadání domácích úkolů, pomáháme s domácími úkoly, které následně odesíláme. Pro lepší péči spolupracujeme se základními školami v Duchcově, abychom zajistili co nejlepší péči pro co nejvíce dětí. Nyní dochází do NZDM 18 dětí na online výuku a 22 dětem pomáháme s domácími úkoly a doučováním. Rozšířili jsme nadále místa v předškolním klubu, abychom zajistili vzdělání i pro 5leté děti, které nemohly docházet do mateřských škol. Během projektu chceme pomoci vyrovnávat u dětí propady ve vzdělání, aby se snížilo riziko selhávání ve škole. 

Cíl projektu: Cílem projektu je podpořit sociálně znevýhodněné děti, které vlivem covidové pandemie, měli ztížené podmínky pro vzdělávání. 

Věk cílové skupiny: 3 – 15 let
Velikost cílové skupiny: 40 dětí
Projekt podpořen částkou: 50 000 Kč
 

Závěrečná zpráva

Věk podpořen cílové skupiny: 6 – 15 let

Shrnutí: Díky podpoře projektu jsme mohli podpořit během distanční výuky 48 dětí. Děti se měly možnost připojit k online výuce díky dostatečnému počtu NTB a PC, vypracovaly si u nás domácí úkoly a účastnily se doučování na vyrovnání rozdílů. Během školní roku na dílnu školní příprava docházelo celkem 79 dětí. Děti využívaly školní přípravu po celý rok a pomáhali jim pracovníci NZDM Zastávka a asistenti.