NZDM Zastávka Duchcov
Charita Most provozuje Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež „Zastávka“ od ledna 2015.
- AMBULANTNÍ služby
» kapacita při práci s jednotlivcem: 5
» kapacita při práci se skupinou: 30 - TERÉNNÍ služby
» kapacita při práci s jednotlivcem: 5
» kapacita při práci se skupinou: 30
-
vyhledávání znevýhodněných nebo ohrožených jedinců či skupin dětí v jejich přirozeném prostředí;
- poskytnutí prostor a vhodných podmínek pro uživatele k trávení svého volného času a realizování společensky přijatelných volnočasových aktivit;
- snižování bezprostředních sociálních rizik vyplývajících ze životního způsobu, konfliktního chování a způsobů, jimiž uspokojují své potřeby a naplňují cíle;
- pomoc při zlepšování prospěchu ve škole vytvářením vhodných podmínek pro vzdělávání a podporou při vzdělávání;
- vytvářet dětem lepší podmínky k uplatnění ve společnosti a přispívat k tomu, aby měly ve svém životě rovnocenné podmínky, stejně jako jejich jiní vrstevníci.
-
dobrovolnost – do služby vstupují obě strany dobrovolně, uživatel ji může ukončit kdykoliv bez udání důvodů, poskytovatel může službu ukončit pouze za podmínek stanovených ve standardu č. 3 a 4.
- nezávislost – poskytovatelem služby je nestátní nezisková organizace, apolitická, základním principem poskytování služby je podpora samostatnosti, svobodného rozhodování a nezávislosti uživatele;
- nízkoprahovost - služba je realizovaná tak, aby byla umožněna její maximální dostupnost- snaží se odstranit časové, prostorové, psychosociální a finanční bariéry, které by bránily cílové skupině vstupu do prostoru zařízení či využití poskytovaných služeb. Součástí principu nízkoprahovosti je i možnost uživatele využívat služeb anonymně, tedy bez uvedení jména a jiných osobních údajů.
- bezplatnost – služba je uživateli poskytována bez úhrady;
- otevřenost – služba je transparentní vůči uživatelům, zájemcům o službu, veřejnosti
i dalším organizacím; - individuální přístup – ke každému uživateli se přistupuje dle jeho individuální životní situace a potřeby;
- respektování důstojnosti uživatele – s uživatelem jednáme jako s rovnocenným partnerem, respektujeme jeho hodnotu, respektujeme rozhodnutí uživatele ohledně způsobu řešení jeho situace.
Uživatel má možnost zůstat v anonymitě. Jakákoliv dokumentace obsahující osobní údaje uživatele musí být vedena s uživatelovým souhlasem a s právem do ní nahlížet. Pracovníci zařízení získávají jen ty údaje, které jsou stanoveny jako nezbytné pro poskytování odborných a kvalitních služeb.
Pro užívání služby není podmínkou členství ani jiná forma registrace. Pravidelná docházka do zařízení není podmínkou užívání služby. Uživatelé mohou přicházet a odcházet v rámci otevírací doby zařízení dle svého uvážení. Uživatel není povinen zapojit se do připravených činností.
Provozní doba služby odpovídá potřebám uživatele. Je otevřeno v době, kdy uživatel má možnost přijít do zařízení. Zároveň je provozní doba služby stabilní a nedochází k jejím náhlým výpadkům. Otevírací doba zařízení je pravidelně od pondělí do pátku od 13:00 do 18:00. O víkendu se konají jen mimořádné akce.
Službu může využít kdokoliv z cílové skupiny bez omezení, pokud svým chováním a jednáním neomezuje a neohrožuje sám sebe, ostatní uživatele, pracovníky či efektivitu služby.
Smlouva o poskytování služby se uzavírá ústně.
-
ve věkové skupině 6 – 15 let;
- zažívající nepříznivé sociální situace:
- problémy se školou a s přípravou na budoucí zaměstnání (špatný prospěch, šikana, záškoláctví, problémy s chováním ve školských zařízeních),
- problémy souvisejí s nenaplněním základních potřeb – finanční nouze rodiny a s tím související materiální nedostatky (uživatelé služby mají hlad, nemají dostatek vhodného oblečení např. s ohledem na roční období) jejichž důsledkem může být nepřijetí ze strany okolí, neúspěchy v sociální interakci s vrstevníky,
- problémy související se způsobem života rodiny (závislost rodiny na sociálních dávkách, dlouhodobá nezaměstnanost rodinných příslušníků, dluhová problematika, nízké vzdělání rodičů uživatelů služby, bydlení rodiny v nevyhovujících podmínkách, mnohočetnost rodin a s tím související zmenšení osobního prostoru uživatele a nedostatečná pozornost věnovaná jednotlivci – dítěti např. při jeho vzdělávání nebo osobnostním rozvoji, odlišné normy chování rodiny),
- problémy v rodině (nové vztahy rodičů, časté stěhování, nízká životní úroveň rodiny, neplnění základních rodičovských povinností, generační konflikty, konflikty
se sourozenci, dlouhodobá nezaměstnanost rodinných příslušníků mající vliv na uživatele služeb), - vztahové problémy (s vrstevníky, s rodiči, s partnerem, s autoritami, problémy s přijetím sebe sama, nepřijetí ze strany okolí),
- experimentování s návykovými látkami, závislosti (alkohol, cigarety, marihuana či jiné tvrdé drogy, patologické hráčství, počítač a internet),
- problémy se zákonem a společenskými normami (rasismus, xenofobie, domácí násilí, kyberšikana, drobné krádeže, pohlavní zneužívání, stalking, nízká finanční gramotnost),
- ohrožující životní styl (poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, promiskuita, prostituce, nedostatečné hygienické návyky, pasivní trávení volného času);
- u většiny uživatelů NZDM Zastávka se jedná o kumulaci několika, výše zmiňovaných faktorů.
- žijící nebo se pohybující se v lokalitě Duchcov, Viktorína a Gizela, kterou lze sociálně i geograficky vymezit;
- především se jedná o děti a mládež, které:
- se nemohou nebo nechtějí zapojit do standardních volnočasových aktivit;
- se vyhýbají standardním formám institucionalizované pomoci a péče;
- dávají přednost neproduktivnímu trávení volného času;
- dávají přednost trávení času mimo rodinu či jinou sociální skupinu, především na ulicích;
- mají životní styl, díky kterému se dostávají do konfliktu, který je ohrožující pro ně samotné nebo pro jejich okolí;
- Kdo nesmí být uživatelem NZDM, nebo má dočasně zakázán vstup do klubu:
- ve věkové hranici pod 6 let a nad 15 let,
- pod zjevným vlivem návykových a omamných látek,
- nerespektuje pravidla NZDM,
- chová se agresivně nebo vulgárně vůči pracovníkům NZDM a ostatním uživatelům,
- člověk, který má infekční chorobu (zjevnou nebo sám vypoví o chorobě) či vši, blechy a štěnice,
- chodí za školu.
-
výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
- Školní přípravu – každý den je vyhrazen čas a prostor, aby si uživatel mohl splnit povinnosti do školy. Aktivita probíhá v menších skupinkách nebo individuálně. Cílem této služby je změnit vztah uživatele ke vzdělávání a k povinnostem, které mu škola ukládá. Pracovník je mu oporou, v případě potřeby je mu schopen vysvětlit látku. Uživatel si může vyhledávat informace na PC a vypracovávat si na něm úkoly či referáty.
- Volnočasové aktivity - vytváření přijatelných volnočasových aktivit, které slouží k navázání kontaktu s uživatelem. Do těchto aktivit zahrnujeme výtvarnou činnost, sportovní aktivity, deskové hry, stolní tenis, hudba (klávesy), tanec, přístup k počítači…
- Pracovně výchovná činnost s dětmi - uživatel má možnost účastnit se pracovní dílny (výtvarná činnost, keramika, ruční práce apod.)
- Besedy a přednášky - probíhají dle potřeb uživatele. Aktivitu zajišťují pracovníci či odborníci k danému tématu, které se v dané chvíli shledá za aktuální. Cílem je podpořit uživatele v získání nových informací, k osvojení dovedností a získání povědomí o daném problému (o šikaně, rasismu, drogách, ...).
- Vzdělávací a preventivní programy - každý den je možné účastnit se vzdělávací či preventivní aktivity (Zvířátkománie, Poznej něco nového, Kutil Tim), kterou připravuje pracovník. Nově získané schopnosti a dovednosti může využít uživatel nejen ve škole.
- Nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností - rozvoj komunikačních schopností a dovedností, podpora hygienických návyků, rozvoj vnímavosti, pozornosti, paměti, vyjadřování apod.
- Pomoc s realizací vlastního nápadu - uživatel může přijít s vlastním nápadem, s jehož realizací potřebuje pomoc pracovníka. Pracovník projedná podrobnosti s uživatelem i ostatními pracovníky, domluví zajištění prostoru, pomůcek, vymezí čas pro uskutečnění nápadu, případně zajistí finanční prostředky.
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
- Společenská akce - uživatel přichází do zařízení za účelem využití společenské akce
- Vzdělávací výjezdy - jsou mimořádným programem služby. Při těchto akcích je třeba u uživatelů mladších osmnácti let souhlas rodičů
- Zprostředkování kontaktu s institucí – v případě potřeb uživatele pracovník dojedná kontakt s úřady a institucemi (dojednání schůzky s pracovníkem Městského úřadu, Úřadem práce, se vzdělávací institucí, …)
- sociálně terapeutické činnosti:
- Individuální rozhovor – je minimálně pětiminutový rozhovor, který se ve většině případů odehrává během provozu služby. Pracovník osloví uživatele a naváže s ním rozhovor nebo je osloven uživatelem. Při rozhovoru je empatický, pozorný, vstřícný. Tématem rozhovoru mohou být běžné záležitosti z života uživatelů, ale i aktuální starosti. Podle přání uživatele a personálního zajištění služby, je možné využít rozhovor mezi čtyřma očima v kanceláři.
- Práce se skupinou - dlouhodobější práce pracovníka s danou, ustálenou skupinou uživatelů služby s cílem rozvíjet jejich osobní a sociální schopnosti a dovednosti
- Poradenství - rozumí se jím poskytnutí odborné pomoci při řešení problému uživatele služby (vyslechnutí, zorientování, nalezení cesty řešení), a to v oblastech – škola, rodina, mezilidské vztahy, návykové látky, práce, bydlení, finance, volný čas. Poradenský rozhovor provádí sociální pracovník v kanceláři. Zjišťuje problém a přání uživatele, společně zvažují situaci a snaží se nalézt její optimální řešení a kroky, které k tomuto řešení povedou. Sociální pracovník odkazuje na spolupracující a návazná zařízení, pokud případ přesahuje jeho kompetence - např. vyžaduje odbornou psychologickou či jinou zdravotnickou pomoc nebo pomoc při závislostech uživatele apod.
- Základní krizová intervence - jde o poskytnutí odborné pomoci uživateli služby nacházejícímu se v krizi, jde pouze o akutní intervenci a odkázání na odborníka. Pracovník se snaží zklidnit situaci a podle potřeb odkazuje např. na psychoterapeuta, lékaře, SPOD, Linku bezpečí, Policii, psychologickou pomoc.
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- V praxi se jedná o pomoc či podporu při vyplňování žádostí o vydání úředních dokladů, doprovod uživatelů při zařizování těchto záležitostí na úřadech, dále se jedná o doprovod při vyjednávání vzdělávacích aktivit, pomoc s vyplněním přihlášky na další vzdělávání, doprovod k lékaři či OSPOD…
- Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
- Ústecký kraj (www.kr-ustecky.cz)
-
Úřad práce ČR
-
Město Duchcov
- Nadační fond Albert
- Severočeská vodárenská společnost
Projekt POTRAVINOVÁ A MATERIÁLNÍ POMOC NEJCHUDŠÍM OSOBÁM III (POMPO III)
NROS- RAIFFKA
Cíl projektu: Cílem projektu je podpořit sociálně znevýhodněné děti, které vlivem covidové pandemie, měli ztížené podmínky pro vzdělávání.
Závěrečná zpráva
Shrnutí: Díky podpoře projektu jsme mohli podpořit během distanční výuky 48 dětí. Děti se měly možnost připojit k online výuce díky dostatečnému počtu NTB a PC, vypracovaly si u nás domácí úkoly a účastnily se doučování na vyrovnání rozdílů. Během školní roku na dílnu školní příprava docházelo celkem 79 dětí. Děti využívaly školní přípravu po celý rok a pomáhali jim pracovníci NZDM Zastávka a asistenti.