NZDM Tanvaldská Kotva a Kotva Brod Tanvald

Kde nás najdete?
Hlavní 1309, 468 41 Smržovka
Příčná 331, 468 22 Železný Brod
Spojte se s námi:
Vedoucí služby: Bc. Michaela Lochmanová, DiS.
Tel.: 775 713 302, 606 635 113
Poslání
Posláním nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Tanvaldská Kotva a Kotva Brod je dětem ve věku 6 – 15 let a mládeži ve věku 16 – 26 let nabízet bezpečný prostor pro trávení svého volného času, poskytovat informace, pomoc a podporu v jejich obtížných životních situacích (rozpad rodiny, problémy se školou, pasivní životní stereotyp, obtížné události mezi vrstevníky apod.) a tak ovlivňovat kladně jejich životní styl a hodnoty, to vše dle jejich individuálních potřeb.
 
Způsob poskytování: ambulantní, terénní
 
Kapacita služby: celkem 30 uživatelů (18 Tanvaldská Kotva, a 12 Kotva Brod)
 
Cíle služby:
  • vyhledávání znevýhodněných nebo ohrožených jedinců či skupin dětí a mládeže v jejich přirozeném prostředí a vztazích;
  • aktivizace k prosociálním činnostem a plnění životních úkolů a každodenních povinností;
  • minimalizace rizik sociálních konfliktů spojených s životem v subkultuře či neorganizované skupině;
  • snižování bezprostředních sociálních rizik vyplývajících ze životního způsobu, konfliktního chování a způsobů, jimiž uspokojují své potřeby a naplňují cíle;
  • pomoc při zvládání nepříznivých životních událostí a přijetí důsledků rizikového chování;
  • pomoc při zlepšování prospěchu ve škole vytvářením vhodných podmínek pro vzdělávání a podporou při vzdělávání;
  • pomoc při zlepšování osobnostních a motorických, psychických a sociálních dovedností pomocí pracovně výchovné činnosti, nácvikem těchto dovedností a zajištěním podmínek pro společensky přijatelné volnočasové aktivity;
  • poradenským a podpůrným charakterem služby vytvářet dětem a mládeži rovnocenné podmínky k uplatnění ve společnosti s ostatními.
Principy poskytovaných služeb:
  1. dobrovolnost – do služby vstupují obě strany dobrovolně, uživatel ji může ukončit kdykoliv bez udání důvodů, poskytovatel může službu ukončit pouze za podmínek stanovených ve standardu č. 3 a 4.
  2. nezávislost – poskytovatelem služby je nestátní nezisková organizace, apolitická, základním principem poskytování služby je podpora samostatnosti, svobodného rozhodování a nezávislosti uživatele;
  3. mlčenlivost, důvěrnost informací – všichni pracovníci podílející se na realizaci služby jsou vázáni mlčenlivostí a povinni chránit informace o uživatelích dle zákona;
  4. bezplatnost – služba je uživateli poskytována bez úhrady;
  5. otevřenost – služba je transparentní vůči uživatelům, zájemcům o službu, veřejnosti i dalším organizacím;
  6. individuální přístup – ke každému uživateli se přistupuje dle jeho individuální životní situace a potřeby;
  7. respektování důstojnosti uživatele – s uživatelem jednáme jako s rovnocenným partnerem, respektujeme jeho hodnotu;
  8. princip rovnosti oslovování.
Principy nízkoprahovosti
  • Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Tanvaldská Kotva a Kotva Brod realizuje službu tak, aby byla umožněna maximální přístupnost, tedy ve snaze odstranit časové, prostorové, psychologické a finanční bariéry, které by bránily cílové skupině vyhledat prostory zařízení či využít nabídky poskytovaných služeb.
  • Zařízení vytváří prostředí, které je svým charakterem a umístěním blízké přirozenému prostředí cílové skupiny.
  • Pro omezení přístupu uživatele ke službě není důvodem pasivita či názorová odlišnost.
  • Uživatel má možnost zůstat v anonymitě. Jakákoliv dokumentace obsahující osobní údaje uživatele musí být vedena s uživatelovým souhlasem a s právem do ní nahlížet. Pracovníci zařízení získává údaje, které jsou nezbytné pro poskytování odborných a kvalitních služeb.
  • Pro užívání služby není podmínkou členství ani jiná forma registrace. Pravidelná docházka do zařízení není podmínkou užívání služby. Uživatelé mohou přicházet a odcházet v rámci otevírací doby zařízení dle svého uvážení. Uživatel není povinen zapojit se do připravených činností.
  • Provozní doba služby odpovídá potřebám uživatele. Je otevřeno v době, kdy klient má podmínky přijít do zařízení. Zároveň je provozní doba služby stabilní a nedochází k jejím náhlým výpadkům. Otevírací doba zařízení je pravidelně od pondělí do pátku od 12 hodin do 18 hodin, o víkendu se konají jen mimořádné akce. Svou otevírací dobou reaguje služba také na školní prázdniny v průběhu, kterých je zařízení zpřístupněno již od dopoledních hodin.
  • Službu může využít kdokoliv z cílové skupiny bez omezení, pokud svým chováním a jednáním neomezuje a neohrožuje sám sebe, ostatní uživatele, pracovníky či efektivitu služby.
  • Smlouva se uzavírá ústně a po vzájemné dohodě i písemně.
  • Každý mladý člověk má právo po určitou dobu navštěvovat zařízení, aniž by se stal jeho uživatelem. Je mu dána možnost v zařízení se „rozkoukat“ a navázat vztahy jak s pracovníky zařízení, tak s ostatními uživateli, než se rozhodne stát se uživatelem služby.
Způsoby poskytování sociálních služeb
  1. výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti;
  2. zprostředkování kontaktu se společenským prostředím;
  3. sociálně terapeutické činnosti;
  4. pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Jinými slovy, co můžeš v NZDM dělat? Můžeš například …
  • požádat o pomoc a podporu v obtížných životních situacích
  • popovídat si s námi o různých tématech, která tě zajímají
  • požádat o pomoc s úkoly, poskytneme doučování a přípravu na vyučování
  • využívat hudební nástroje
  • využívat počítač s internetem
  • koukat se na filmy podle svého přání
  • poslouchat hudbu podle svého gusta
  • hrát stolní a společenské hry, kulečník
  • vymyslet a uskutečnit vlastní nápad
  • využívat velkých prostorů pro trávení volného času (společenská místnost, klubovna)
  • zpívat, tancovat (zumbu, romské tance, moderní tance)
  • kreslit, malovat, vyrábět, tvořit atd.
Cílová skupina - pro koho je tato služba určena:
Cílová skupina jsou děti, mládež a mladí dospělí:
  • ve věkové skupině 6 – 26 let;
  • zažívající nepříznivé sociální situace:
    • problémy se školou a se zaměstnáním (špatný prospěch, šikana, záškoláctví, nezaměstnanost, dluhová problematika, problémy s chováním ve školských zařízeních),
    • problémy souvisejí s nenaplněním základních potřeb – finanční nouze rodiny a s tím související materiální nedostatky (uživatelé služby mají hlad, nemají dostatek vhodného oblečení např. s ohledem na roční období) jejichž důsledkem může být nepřijetí ze strany okolí, neúspěchy v sociální interakci s vrstevníky
    • problémy související se způsobem života rodiny (závislost rodiny na sociálních dávkách, dlouhodobá nezaměstnanost rodinných příslušníků, nízké vzdělání rodičů uživatelů služby, bydlení rodiny v nevyhovujících podmínkách, mnohočetnost rodin a s tím související zmenšení osobního prostoru uživatele a nedostatečná pozornost věnovaná jednotlivci – dítěti např. při jeho vzdělávání nebo osobnostním rozvoji, odlišné normy chování rodiny),
    • problémy v rodině (nové vztahy rodičů, časté stěhování, nízká životní úroveň rodiny, neplnění základních rodičovských povinností, generační konflikty, konflikty se sourozenci, dlouhodobá nezaměstnanost rodinných příslušníků mající vliv na uživatele služeb),
    • vztahové problémy (s vrstevníky, s rodiči, s partnerem, s autoritami, problémy s přijetím sebe sama, nepřijetí ze strany okolí),
    • experimentování s návykovými látkami, závislosti (alkohol, cigarety, marihuana či jiné tvrdé drogy, patologické hráčství),
    • problémy se zákonem a společenskými normami (rasismus, xenofobie, domácí násilí, kyberšikana, drobné krádeže, pohlavní zneužívání, stalking, nízká finanční gramotnost),
    • ohrožující životní styl (poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, promiskuita, nedostatečné hygienické návyky, pasivní trávení volného času);
  • u většiny uživatelů Tanvaldské Kotvy a Kotvy Brod se jedná o kumulaci několika, výše zmiňovaných faktorů.
  • žijící nebo se pohybující se v konkrétní lokalitě, kterou lze sociálně i geograficky vymezit z území Tanvaldu (Smržovky a Velkých Hamrů) a Železnobrodska;
  • především se jedná o děti a mládež, kteří:
    1. se nemohou nebo nechtějí zapojit do standardních volnočasových aktivit;
    2. se vyhýbají standardním formám institucionalizované pomoci a péče;
    3. dávají přednost neproduktivnímu trávení volného času;
    4. dávají přednost trávení času mimo rodinu či jinou sociální skupinu především na ulicích;
    5. mají životní styl, díky kterému se dostávají do konfliktu, který je ohrožující pro ně samotné nebo pro jejich okolí;
  • Kdo nesmí být uživatelem NZDM, nebo má dočasně zakázán vstup do klubu:
    • ve věkové hranici pod 6 let a nad 26 let,
    • pod zjevným vlivem návykových a omamných látek,
    • nerespektuje pravidla NZDM,
    • chová se agresivně nebo vulgárně vůči pracovníkům NZDM a ostatním uživatelům,
    • člověk, který má infekční chorobu (zjevnou nebo sám vypoví o chorobě).
Doba poskytování služby:
Ambulantní provoz
Po až Pá 11:00 – 18:00 (11:00 – 12:00 probíhají především individuální setkání)
 
Terénní provoz
Po až Pá 13:00 - 17:00 (vždy jen na základě předchozí domluvy)
V případě, že je domluvena hromadná terénní aktivita, probíhá ambulantní forma služby v omezeném kapacitním provozu.
V době školních prázdnin se otevírací doba liší a reaguje na potřeby uživatelů.
 

Ambulantní část NZDM, realizovaná v ulici Hlavní 1309 na Smržovce, je primárně určena uživatelům z obcí Tanvald, Smržovka a Velké Hamry. Rádi ale přivítáme také další zájemce z Libereckého kraje :) Terénní část NZDM je realizována na Tanvaldsku, Jablonecku a nově v Železném Brodě.
Druhé místo poskytování služby naleznete ve městě Železný Brod na místě bývalé knihovny.

Kolik služba stojí?
Služba je poskytována bezúplatně.
 
Sponzoři a donátoři
V roce 2023 je provoz této sociální služby realizován za finanční podpory dotačního programu Libereckého kraje, za finanční podpory města Tanvald i města Železný Brod, Úřadu práce a také dotací na realizaci sociálních služeb z Ministerstva práce a sociálních věcí přerozdělovaných Libereckým krajem.
 
V roce 2022 byla služba realizována za finanční podpory dotací na realizaci sociálních služeb z Ministerstva práce a sociálních věcí přerozdělovaných Libereckým krajem.
 
V roce 2021 byla služba realizována za finanční podpory dotací na realizaci sociálních služeb z Ministerstva práce a sociálních věcí přerozdělovaných Libereckým krajem a také ze strany Krajského úřadu Libereckého kraje a jeho dotačního fondu na podporu sociálních služeb.
 
Provoz sociální služby nízkoprahová zařízení pro děti a mládež byl v roce 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 a 2020 finančně podpořen Libereckým krajem.
 
Provoz sociální služby byl v letech 2018 - 2020 podpořen z dotačního programu Krajského úřadu Libereckého kraje. Sociální služby v roce 2017 - 2020 byly finančně podporovány z dotací MPSV, jejichž rozdělení sociálním službám realizuje Liberecký kraj.
 
Liberecký kraj       Tanvald_CoA_CZ.svg   Coat_of_arms_of_Železný_Brod    úp     mpsv      Potravinová banka LK