Vnitřní oznamovací systém

Předmět úpravy

  • Tento předpis v návaznosti na zákon č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, upravuje
    1. podávání a postup posuzování oznámení,
    2. podmínky poskytování ochrany oznamovateli, jeho práva a povinnosti,
    3. příslušnost, postavení, oprávnění a povinnosti příslušné osoby a povinného subjektu,
    4. práva a povinnosti dalších osob.

  • Vymezení pojmů
    • Povinným subjektem Charita Most, IČO 70828920, se sídlem Františka Malíka 956/16a, 434 01 Most
    • Oznámení obsahuje
      1. údaje o jménu, příjmení a datu narození oznamovatele, nebo jiné údaje, z nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele, ledaže bylo podáno osobou, jejíž totožnost je příslušné osobě známa; a zároveň
      2. informace o možném protiprávním jednání, k němuž došlo nebo má dojít u povinného subjektu nebo u osoby, se kterou oznamovatel byl nebo je v kontaktu v souvislosti s výkonem zaměstnání, dobrovolnické činnosti, odborné praxe nebo stáže pro povinný subjekt, a které
        1. má znaky trestného činu,
        2. má znaky přestupku, za který zákon stanoví sazbu pokuty, jejíž horní hranice je alespoň 100000 Kč,
  • porušuje zákon o ochraně oznamovatelů, nebo
  1. porušuje jiný právní předpis nebo předpis Evropské unie v oblasti
    • finančních služeb, povinného auditu a jiných ověřovacích služeb, finančních produktů a finančních trhů,
    • daně z příjmů právnických osob,
    • předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,
    • ochrany spotřebitele,
    • souladu s požadavky na výrobky včetně jejich bezpečnosti,
    • bezpečnosti dopravy, přepravy a provozu na pozemních komunikacích,
    • ochrany životního prostředí,
    • bezpečnosti potravin a krmiv a ochrany zvířat a jejich zdraví,
    • radiační ochrany a jaderné bezpečnosti,
    • hospodářské soutěže, veřejných dražeb a zadávání veřejných zakázek,
    • ochrany vnitřního pořádku a bezpečnosti, života a zdraví,
    • ochrany osobních údajů, soukromí a bezpečnosti sítí elektronických komunikací a informačních systémů,
    • ochrany finančních zájmů Evropské unie, nebo
    • fungování vnitřního trhu včetně ochrany hospodářské soutěže a státní podpory podle práva Evropské unie.
  • Za oznámení podle předchozího odstavce se nepovažuje část oznámení, která obsahuje
    1. informace, jejichž oznámení by mohlo bezprostředně ohrozit
      1. svrchovanost, územní celistvost a demokratické základy České republiky,
      2. vnitřní pořádek a bezpečnost,
  • ve větším rozsahu životy a zdraví osob,
  1. ochranu informací o veřejných zakázkách v oblasti obrany nebo bezpečnosti, ledaže je zadávání těchto zakázek upraveno předpisem Evropské unie,
  2. plnění mezinárodních závazků v oblasti obrany,
  3. významné bezpečnostní operace,
  • bojeschopnost ozbrojených sil České republiky, nebo
  1. informace o činnosti zpravodajských služeb České republiky,
  2. jejichž oznámení by představovalo porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost duchovních v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo práva obdobného zpovědnímu tajemství.

Tyto informace tedy nemohou tvořit oznámení a nemohou být oznamovány.

  • Oznamovatelem způsobilým k podání oznámení prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému povinného subjektu je
    1. jeho zaměstnanec nebo osoba ve služebním poměru,
    2. dobrovolník vykonávající činnost pro povinný subjekt, nebo
    3. osoba vykonávající u povinného subjektu stáž či odbornou praxi.
  • Povinný subjekt vylučuje přijímání oznámení od osob, které pro něj nevykonávají práci nebo jinou obdobnou činnost podle ustanovení § 2 odst. 3 písm. a), b), h) nebo i) zákona o ochraně oznamovatelů.

Anonymní oznámení nebudou ze strany Charity Most přijímána ani prošetřována.

  • Příslušná osoba přijímá a zkoumá oznámení podané prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému, navrhuje povinnému subjektu opatření k nápravě nebo předejití protiprávnímu stavu v návaznosti na podané oznámení.
  • Za účelem řádného a nestranného posouzení oznámení povinný subjekt určil příslušnou osobou Pavlu Martinowitzovou.
  • Externí příslušná osoba (např. advokát, daňový poradce,.…..) poskytuje pověřené osobě potřebnou součinnost a informace za účelem řádného posouzení oznámení.
  • Dotčenou osobou se rozumí osoba, která je v oznámení v jakékoli souvislosti zmíněna.

 


  • Postavení příslušné osoby
    • Postavení, znalosti, schopnosti, dovednosti a vlastnosti příslušné osoby nesmí zavdávat důvod k pochybnosti o tom, že svou činnost vykonává řádně a nestranně.
    • Příslušné osobě nesmí nikdo udělovat pokyny, ani její činnost jinak ovlivňovat způsobem, který by mařil nebo ohrožoval její řádný výkon.
    • Příslušná osoba bezodkladně předá oznámení k vyřízení externí příslušné osobě, lze-li vzhledem k jejímu poměru vůči oznamovateli nebo k informacím uvedeným v oznámení důvodně pochybovat o její nestrannosti.
    • Příslušná osoba bezodkladně předá oznámení k vyřízení externí příslušné osobě, pokud oznámení sama podala. Příslušná osoba podávající oznámení se nesmí podílet na posuzování tohoto oznámení a nesmí o něm obdržet informace nad rámec sdělení povinně poskytovaných oznamovateli příslušnou osobou.
    • Pokud nelze oznámení předat k vyřízení externí příslušné osobě, uvědomí o této skutečnosti příslušná osoba oznamovatele a poučí ho o právu podat oznámení prostřednictvím vnějšího oznamovacího systému v působnosti Ministerstva spravedlnosti. Dále příslušná osoba o této skutečnosti vyrozumí povinný subjekt.
    • Příslušná osoba je při posuzování oznámení oprávněna
      1. požadovat prokázání totožnosti dotčené osoby nebo osoby zapojené do postupu pověřené osoby při posouzení oznámení předložením zaměstnaneckého či obdobného identifikačního průkazu,
      2. požadovat sdělení údajů a předložení nebo zpřístupnění listin, audiovizuálních a digitálních záznamů a jiných věcí, které mohou souviset s oznámením,
      3. pořizovat si z předložených nebo zpřístupněných listin elektronické obrazy, výpisy, opisy nebo kopie,
      4. pořizovat si kopie předložených nebo zpřístupněných audiovizuálních a digitálních záznamů,
      5. pořizovat se souhlasem dotčené osoby nebo osoby zapojené do postupu pověřené osoby při posouzení oznámení zvukový nebo obrazově zvukový záznam jejich ústního projevu,
      6. vstupovat do všech prostor povinného subjektu, které mohou souviset s oznámením.
    • Příslušná osoba je při posuzování oznámení oprávněna požadovat od dotčené osoby nebo od osoby zapojené do postupu příslušné osoby při posouzení oznámení ústní vysvětlení, jehož podání mohou odmítnout; o této skutečnosti je příslušná osoba poučí. O průběhu a obsahu vysvětlení sepíše příslušná osoba záznam, nebo pořídí zvukový nebo obrazový záznam. Záznam podepisuje příslušná osoba a osoba, která vysvětlení poskytla.
    • Příslušná osoba je oprávněna požadovat od externí příslušné osoby a případně také od zaměstnanců povinného subjektu v přiměřené lhůtě zpracování písemného odborného stanoviska ke skutkovým a právním otázkám souvisejícím s oznámením.

  • Podání oznámení
    • Povinný subjekt zavádí vnitřní oznamovací systém, jehož prostřednictvím oznamovatelé podávají oznámení příslušné osobě.
    • Oznámení prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému Charity Most lze podat následujícími způsoby:
      1. Písemně elektronicky na emailovou adresu: oznamovatel@charita-most.cz
      2. Písemně v listinné podobě na adresu Charity Most, k rukám paní Pavly Martinowitzové, Františka Malíka, 434 01 Most, na obálku uveďte text: „NEOTEVÍRAT - pouze k rukám příslušné osoby“.

Při nesplnění podmínky nelze zcela garantovat utajení totožnosti oznamovatele nebo důvěrnost sdělovaných informací.

Telefonicky na telefonním čísle: 775 713 307 V pracovní dny od 08:00 hodin do 12:00 hodin.

  1. Osobně po předchozí domluvě a smluvení termínu.
  • Oznámení musí obsahovat:
  • údaje o jménu, příjmení a datu narození, nebo jiné údaje, z nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele,
  • pracovní pozici,
  • kontaktní údaje, tedy e-mailovou adresu a telefon,
  • rozlišení, zda oznamované jednání již proběhlo nebo hrozí
  • obsah oznámení, popř. přílohy
  • skutečnost, zda a případně kdo v rámci povinného subjektu nebo mimo něj byl o oznamovaném jednání ze strany oznamovatele informován.
    • Povinný subjekt zaručuje, že nesmí mít přístup k obsahu oznámení během zpracování jejich elektronického podání a doručení příslušné osobě.
    • Příslušná osoba umožní oznamovateli, aby se k záznamu nebo k přepisu zvukového záznamu, byl-li pořízen, vyjádřil; vyjádření oznamovatele se k záznamu nebo přepisu přiloží.
    • Dojde-li oznámení, jež má přijímat a vyřizovat příslušná osoba, jiné osobě nebo organizačnímu útvaru povinného subjektu, bezodkladně musí být postoupeno k vyřízení příslušné osobě, a to způsobem, který zajistí zachování důvěrnosti obsahu oznámení i totožnosti oznamovatele. Veškeré evidenční údaje týkající se oznámení, které nejsou vedeny příslušnou osobou, musí být vymazány.
    • Podání vědomě nepravdivého oznámení je postihováno jako přestupek ve smyslu ustanovení § 23 odst. 1 zákona o ochraně oznamovatelů. Příslušná osoba o možném spáchání přestupku uvědomí povinný subjekt.
    • Oznamovatel může podat své oznámení také prostřednictvím externího oznamovacího systému zřízeného Ministerstvem spravedlnosti. Zabezpečený formulář pro učinění oznámení a bližší informace jsou k dispozici zde:

 https://oznamovatel.justice.cz/chci-podat-oznameni/.

  • Ve vybraných případech je možné zjištěné informace uveřejnit (např. prostřednictvím sdělovacích prostředků) - více informací ke zveřejnění zde:

           https://oznamovatel.justice.cz/kdy-se-muze-oznamovatel-obratit-primo-na-verejnost/ .

 

           Oznámení formou uveřejnění má svá specifická pravidla a není možné jej učinit ve všech   

           případech. Pokud k němu přistoupíte neoprávněně, vystavujete se riziku postihu.


  • Komunikace s oznamovatelem
    • Veškerá komunikace příslušné osoby s oznamovatelem je vedena prostřednictvím e-mailu, pokud to povaha komunikace umožňuje a pokud oznamovatel neprojevil přání komunikovat jiným způsobem.
    • Neobsahuje-li oznámení e-mailovou adresu oznamovatele, ale údaje v něm obsažené umožňují jinou formu kontaktu, vyžádá si příslušná osoba doplnění e-mailové adresy.
    • Oznamovatel nebude o postupu posouzení oznámení zčásti nebo zcela vyrozumíván, pokud
      1. oznámení neobsahuje žádný kontakt na oznamovatele,
      2. oznamovatel požádal příslušnou osobu, aby jej v plném nebo částečném rozsahu nevyrozumívala o postupu posouzení oznámení,
      3. je zřejmé, že by vyrozuměním došlo k prozrazení totožnosti oznamovatele jiné osobě.

    • Přijetí oznámení
      • Příslušná osoba neprodleně po přijetí tvrzeného oznámení zhodnotí, zda nejsou zjevně naplněny důvody pro závěr, že nejde o oznámení. Těmito důvody může být především
        1. nemožnost dovodit totožnost oznamovatele,
        2. nezpůsobilost domnělého oznamovatele k podání oznámení prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému povinného subjektu, nebo
        3. absence informace o možném protiprávním jednání.
      • Nejde-li zjevně o oznámení, vyžádá si příslušná osoba neprodleně jeho doplnění, pokud je to proveditelné, a pokud by tak bylo možné vady zhojit. Jestliže doplnění vady napravuje, posuzuje se doplnění ve spojení s původním sdělením jako způsobilé oznámení a za datum přijetí oznámení se považuje datum podání doplnění.
      • Nejde-li zjevně o oznámení a není-li doplnění možné nebo nevedlo-li k nápravě, vyrozumí o tom příslušná osoba domnělého oznamovatele do 7 dnů ode dne přijetí tvrzeného oznámení. Poté příslušná osoba vyrozumí o obsahu tvrzeného oznámení povinný subjekt, do vyrozumění však nezahrne údaje, z nichž by bylo možné dovodit totožnost domnělého oznamovatele.
      • Nevyjde-li najevo, že nejde o oznámení, příslušná osoba do 7 dnů ode dne přijetí oznámení vyrozumí oznamovatele o jeho přijetí.
      • Pokud
        1. v oznámení absentuje e-mailová adresa oznamovatele, nebo
        2. oznámení neobsahuje všechny potřebné informace či údaje,

vyžádá si příslušná osoba ve vyrozumění o přijetí oznámení po oznamovateli jeho doplnění.

  • Povinný subjekt zpřístupní příslušné osobě seznam zaměstnanců, osob ve služebním poměru, dobrovolníků vykonávajících činnost pro povinný subjekt a osob vykonávajících u povinného subjektu stáž či odbornou praxi za účelem ověření, že je oznamovatel způsobilý k podání oznámení prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému povinného subjektu. Povinný subjekt přitom nemá k dispozici údaje o osobách, které příslušná osoba v databázi vyhledává.

  • Posouzení oznámení
    • Příslušná osoba posoudí důvodnost informací uvedených v oznámení.
    • Externí příslušná osoba poskytuje příslušné osobě součinnost, na její žádost zjišťuje a doplňuje informace za účelem řádného posouzení oznámení.
    • Pokud oznámení neobsahuje všechny potřebné informace či údaje, vyzve příslušná osoba oznamovatele k jejich doplnění.
    • Zjistí-li příslušná osoba, že nejde o oznámení, neprodleně o tom vyrozumí domnělého oznamovatele. Poté příslušná osoba vyrozumí o obsahu tvrzeného oznámení povinný subjekt, do vyrozumění však nezahrne údaje, z nichž by bylo možné dovodit totožnost domnělého oznamovatele.
    • Příslušná osoba vyrozumí oznamovatele o výsledcích posouzení oznámení bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne přijetí oznámení. V případech skutkově nebo právně složitých lze tuto lhůtu prodloužit až o 30 dnů, nejvýše však dvakrát. O prodloužení lhůty a důvodech pro její prodloužení je příslušná osoba povinna oznamovatele vyrozumět před jejím uplynutím.
    • Vyrozumění oznamovatele o výsledcích posouzení oznámení obsahuje
      1. stručně odůvodněný závěr o tom, zda je oznámení důvodné, a zda bylo zjištěno oznámené protiprávní jednání,
      2. informaci o navržených opatřeních k předejití nebo nápravě protiprávního stavu, případně o jiném způsobu vyřízení oznámení,
    • Zjistí-li příslušná osoba, že oznámení není důvodné, vyrozumí o výsledcích posouzení oznámení ve stejný den jako oznamovatele také povinný subjekt. Do vyrozumění povinného subjektu příslušná osoba zahrne také shrnutí obsahu oznámení. Vyrozumění nesmí obsahovat údaje, z nichž by bylo možné dovodit totožnost oznamovatele.
    • Zjistí-li příslušná osoba, že oznámení je důvodné, vypracuje závěrečnou zprávu o výsledcích posouzení oznámení, kterou zašle povinnému subjektu stejného dne, kdy vyrozuměla oznamovatele. Závěrečná zpráva obsahuje
      1. shrnutí obsahu oznámení,
      2. vyrozumění o výsledcích posouzení oznámení,
      3. návrh opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu.

Závěrečná zpráva nesmí obsahovat údaje, z nichž by bylo možné dovodit totožnost oznamovatele.

  • Povinný subjekt do 30 dnů ode dne doručení závěrečné zprávy o výsledcích posouzení oznámení informuje příslušnou osobu o tom, která opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu byla přijata. Příslušná osoba bez zbytečného odkladu o těchto opatřeních vyrozumí oznamovatele.
  • Pokud příslušná osoba dojde při posuzování oznámení k závěru, že důvodně hrozí závažné či nenapravitelné následky oznámeného protiprávního jednání, navrhne neprodleně povinnému subjektu prostřednictvím externí příslušné osoby mimořádná opatření k zabránění vzniku těchto negativních následků. Externí příslušná osoba zároveň informuje o tom, kterých dotčených osob se oznamované jednání týká, aby nebyla z jejich strany mimořádná opatření zmařena. Mimořádnými opatřeními jsou zejména udělení pokynu, zamezení přístupu vybrané osoby k zařízením či do prostor povinného subjektu, změna zařazení či povinností vybrané osoby či dočasné přerušení spolupráce s vybranou osobou, je-li to možné. Mimořádná opatření příslušná osoba nenavrhne, pokud by tímto postupem mohlo dojít k vyzrazení totožnosti oznamovatele nebo osob, které nesmí být vystaveny odvetnému opatření podle ustanovení § 4 odst. 2 písm. a) až h) zákona o ochraně oznamovatelů. Mimořádná opatření budou prováděna do ukončení posuzování oznámení a přijetí opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu.
  • Za přijetí opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu a mimořádných opatření odpovídá povinný subjekt.
  • Tento vnitřní předpis nezbavuje oznamovatele, příslušnou osobu, povinný subjekt ani další osoby povinnosti překazit a oznámit trestné činy za podmínek uvedených v trestním zákoníku.

  • Evidence a archivace oznámení
    • Příslušná osoba vede v elektronické podobě evidenci údajů o přijatých oznámeních a o přijatých tvrzených oznámeních, jež se jako oznámení nekvalifikovala, a to v rozsahu
      1. datum přijetí oznámení,
      2. shrnutí obsahu oznámení,
      3. jméno, příjmení, datum narození a kontaktní adresa oznamovatele, nebo jiné údaje, z nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele, jsou-li jí tyto údaje známy,
      4. identifikace osoby, proti které oznámení směřovalo, je-li jí její totožnost známa,
      5. datum ukončení posouzení důvodnosti oznámení příslušnou osobou a jeho výsledek,
      6. navržená opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu,
      7. přijatá opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu.
    • Příslušná osoba uchovává oznámení a dokumenty související s oznámením po dobu 5 let ode dne přijetí oznámení.
    • Do evidence podle odstavce 1 a k oznámením a dokumentům uchovávaným podle odstavce 2 má přístup pouze příslušná osoba.
    • Pokud příslušná osoba ukončí výkon této funkce před uplynutím skartační lhůty ve vztahu k evidenci oznámení, oznámení nebo dokumentům s ním souvisejícím, předá je příslušná osoba pouze osobě, kterou povinný subjekt určí jako novou příslušnou osobou, a která bude splňovat požadavky zákona o ochraně oznamovatelů. Nebude-li jmenována příslušná osoba, nebo nebude-li příslušná osoba splňovat zákonné podmínky, příslušná osoba evidenci oznámení, oznámení a dokumenty s ním související archivuje na náklady povinného subjektu a v souladu se zákonnými požadavky zajistí po uplynutí archivačních lhůt jejich zničení.

  • Ochrana totožnosti oznamovatele a dalších osob
    • Oznámení jsou podávána příslušné osobě.
    • Je přísně zakázáno, aby měl povinný subjekt přístup k obsahu oznámení během zpracování jejich podání a doručení příslušné osobě.
    • Informace o totožnosti oznamovatele a osob, které nesmí být vystaveny odvetnému opatření podle ustanovení § 4 odst. 2 písm. a) až h) zákona o ochraně oznamovatelů, smí příslušná osoba komukoli poskytnout jen s jejich výslovným písemným souhlasem, ledaže je příslušná osoba povinna tyto informace poskytnout příslušným orgánům veřejné moci podle jiných právních předpisů.
    • Poskytuje-li příslušná osoba informaci o totožnosti oznamovatele orgánu veřejné moci, je povinna o tom předem oznamovatele vyrozumět společně s důvody, pro které je povinna informaci o totožnosti poskytnout, a umožnit oznamovateli, aby se k poskytnutí informace vyjádřil.
    • Příslušná osoba neposkytne informace, které by mohly zmařit nebo ohrozit účel podávání oznámení. Tuto povinnost má i třetí osoba, která získá jakýmkoli způsobem přístup k oznámením nebo do evidence údajů o přijatých oznámeních.

  • Ochrana před odvetnými opatřeními
    • Odvetným opatřením se rozumí jednání nebo jeho opomenutí v souvislosti s prací nebo jinou obdobnou činností oznamovatele podle ustanovení § 2 odst. 3 a 4 zákona o ochraně oznamovatelů, které bylo vyvoláno učiněním oznámení a které oznamovateli nebo osobě podle odstavce 2 písm. a) až h) tohoto článku vnitřního předpisu může způsobit újmu; při splnění těchto podmínek je odvetným opatřením zejména
      1. rozvázání pracovního poměru nebo neprodloužení pracovního poměru na dobu určitou,
      2. zproštění výkonu služby, zařazení mimo výkon služby nebo skončení služebního poměru,
      3. zrušení právního vztahu založeného dohodou o provedení práce nebo dohodou o pracovní činnosti,
      4. odvolání z místa vedoucího zaměstnance nebo ze služebního místa představeného,
      5. uložení kárného opatření nebo kázeňského trestu,
      6. snížení mzdy, platu nebo odměny nebo nepřiznání osobního příplatku,
      7. přeložení nebo převedení na jinou práci nebo na jiné služební místo,
      8. služební hodnocení nebo pracovní posudek,
      9. neumožnění odborného rozvoje,
      10. změna pracovní nebo služební doby,
      11. vyžadování lékařského posudku nebo pracovně lékařské prohlídky,
      12. výpověď nebo odstoupení od smlouvy, nebo
      13. zásah do práva na ochranu osobnosti.
    • Odvetnému opatření nesmí být vystaven oznamovatel ani
      1. osoba, která poskytla pomoc při zjišťování informací, které jsou obsahem oznámení, podání oznámení nebo posouzení jeho důvodnosti,
      2. osoba, která je ve vztahu k oznamovateli osobou blízkou,
      3. osoba, která je zaměstnancem nebo kolegou oznamovatele,
      4. osoba oznamovatelem ovládaná,
      5. právnická osoba, v níž má oznamovatel účast, osoba ji ovládající, jí ovládaná osoba nebo osoba, která je s touto právnickou osobou ovládaná stejnou ovládající osobou,
      6. právnická osoba, jejíhož voleného orgánu je oznamovatel členem, osoba ovládající, ovládaná nebo osoba ovládaná stejnou ovládající osobou,
      7. osoba, pro kterou oznamovatel vykonává práci nebo jinou obdobnou činnost podle § 2 odst. 3 a 4 zákona o ochraně oznamovatelů, nebo
      8. svěřenský fond, jehož je oznamovatel nebo právnická osoba podle písmene e) nebo f) zakladatelem nebo obmyšleným nebo ve vztahu k němuž jsou oznamovatel nebo právnická osoba podle písmene e) nebo f) osobou, která podstatným způsobem zvýší majetek svěřenského fondu smlouvou nebo pořízením pro případ smrti.
    • Povinný subjekt, pro nějž oznamovatel vykonává práci nebo jinou obdobnou činnost, nesmí umožnit, aby oznamovatel nebo osoba podle odstavce 2 písm. a) až h) tohoto článku vnitřního předpisu byli vystaveni odvetnému opatření.
    • Ochrana před odvetným opatřením nenáleží osobě, která učinila oznámení, aniž měla oprávněné důvody se domnívat, že se zakládá na pravdivých informacích.
    • Jde-li o oznámení, které neobsahuje údaje o jménu, příjmení a datu narození, nebo jiné údaje, z nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele, náleží oznamovateli a osobám uvedeným v odstavci 2 písm. a) až h) tohoto článku vnitřního předpisu ochrana podle zákona o ochraně oznamovatelů a jiných právních předpisů od okamžiku, kdy jejich totožnost vyjde najevo tomu, kdo je může vystavit odvetnému opatření.
    • Měl-li oznamovatel oprávněné důvody se domnívat, že oznámení bylo nezbytné pro odhalení protiprávního jednání podle ustanovení § 2 odst. 1 zákona o ochraně oznamovatelů, nepovažuje se oznámení za porušení bankovního tajemství, smluvní povinnosti mlčenlivosti, povinnosti mlčenlivosti podle daňového řádu ani povinnosti zachovávat mlčenlivost podle právních předpisů upravujících práci nebo jinou obdobnou činnost, s výjimkou povinnosti
      1. zajistit ochranu utajovaných informací a informací, jejichž vyzrazení by zjevně mohlo ohrozit probíhající trestní řízení nebo ochranu zvláštních skutečností podle zákona upravujícího krizové řízení,
      2. mlčenlivosti při výkonu činnosti notáře, notářského kandidáta a koncipienta, státního zástupce, asistenta a právního čekatele, advokáta a advokátního koncipienta, soudního exekutora, exekutorského kandidáta a koncipienta, soudce, soudce Ústavního soudu, asistenta soudce, justičního kandidáta a mlčenlivosti zaměstnance notáře, soudního exekutora, advokáta a zaměstnance společnosti, prostřednictvím které advokát vykonává advokacii jako společník podle zákona upravujícího výkon advokacie, nebo obdobné zahraniční společnosti, nebo další osoby, která se v rámci takové společnosti podílí na poskytování právních služeb,
      3. mlčenlivosti při poskytování právní pomoci v řízení před soudem nebo jiným orgánem veřejné moci, nebo
      4. mlčenlivosti při poskytování zdravotních služeb.
    • Oznámení a jednání oznamovatele nebo osoby podle odstavce 2 písm. a) až h) tohoto článku vnitřního předpisu v souvislosti se zjišťováním informací, které se později staly obsahem oznámení, se nepovažuje za porušení smluvní nebo zákonné povinnosti, s výjimkou případů, kdy je jednáním v souvislosti se zjišťováním takových informací spáchán trestný čin; to neplatí, pokud oznamovatel nebo osoba podle odstavce 2 písm. a) až h) tohoto článku vnitřního předpisu neměli oprávněný důvod se domnívat, že oznámení bylo nezbytné pro odhalení protiprávního jednání podle ustanovení § 2 odst. 1 zákona o ochraně oznamovatelů. Tím není dotčeno ustanovení předcházejícího odstavce.

  • Práva a povinnosti dalších osob
    • Příslušná osoba může nezbytně širokému okruhu jiných osob odhalit totožnost dotčené osoby tehdy, je-li to nezbytné k řádnému prošetření informací uvedených v oznámení nebo k navržení nebo uložení preventivního nebo nápravného opatření.
    • Dotčené osoby, osoby zapojené do postupu příslušné osoby při posouzení oznámení, osoby podílející se na vedení povinného subjektu, zaměstnanci povinného subjektu, osoby ve služebním poměru k povinnému subjektu, dobrovolníci vykonávající činnost pro povinný subjekt a osoba vykonávající u povinného subjektu stáž či odbornou praxi jsou povinni umožnit příslušné osobě řádné posouzení oznámení včetně vyšetřování skutkového stavu a poskytnout příslušné osobě součinnost.
    • Důvěrnost podle tohoto vnitřního předpisu je povinna zachovávat každá osoba, která k chráněné informaci nebo osobnímu údaji získá přístup.

  • Zpracování osobních údajů
    • Osobní údaje se ve vztahu k oznámení zpracovávají na základě ustanovení čl. 6 odst. 1 písm. c) obecného nařízení o ochraně osobních údajů (dále jen „GDPR“).
    • Zvláštní kategorie osobních údajů podle ustanovení čl. 9 odst. 1 GDPR je možné ve vztahu k oznámení zpracovávat na základě ustanovení čl. 9 odst. 2 písm. e), f) nebo g) GDPR.
    • Informační povinnost podle ustanovení čl. 13 a 14 GDPR je třeba plnit za současného zachování důvěrnosti podle tohoto vnitřního předpisu.
    • Žádost o přístup k osobním údajům týkající se oznámení předá osoba pověřená výkonem agendy ochrany osobních údajů k vyřízení příslušné osobě.
    • Výkon práva na přístup k osobním údajům podle ustanovení čl. 15 GDPR lze subjektu údajů v souladu s ustanovením čl. 23 GDPR umožnit pouze za předpokladu, že bude zachována důvěrnost totožnosti oznamovatele a dalších osob uvedených v oznámení.
    • Zjistí-li příslušná osoba, že v souvislosti s oznámením nejsou žádné údaje vedeny nebo, že se uplatní výjimka z povinnosti takovou informaci poskytnout, žádost bez dalšího odloží.
    • Pokud oznamovatel uvede v oznámení své osobní údaje, bude je Charita Most v souladu se zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, a s Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679, o ochraně osobních údajů jako správce údajů zpracovávat, neboť je to nezbytné k prošetření oznámení (pro splnění právní povinnosti, která se na správce vztahuje podle Zákona). Doba zpracování činí 5 let ode dne přijetí oznámení. Charita Most nebude údaje předávat jiné osobě. Základní práva subjektu údajů (oznamovatele), jakož i údaje o správci a kontakt na pověřence pro ochranu osobních údajů jsou uvedeny zde: GDPR