Sociální a dluhová poradna Most

Kde nás najdete?
Fr. Malíka 956/16a, 434 01 Most
Spojte se s námi:
Sociální poradce: Ing. Lucie Prajzová, DiS.
Tel.: 770 121 450
 
Vedoucí služby: Bc. Hana Doležalová, DiS.

Posláním služby je poskytování poradenské činnosti sociálně slabým či znevýhodněným členům společnosti s cílem zlepšení nebo stabilizace aktuální situace uživatele služby. Dále je to také snižování míry sociálního vyloučení, chudoby, zvýšení povědomí uživatelů o základních právech, možnostech využití dávek ze systémů státní sociální podpory, hmotné nouze, dávek pro osoby se zdravotním postižením, dávek nemocenské, nároků na důchody aj.

Formy poskytovaných služeb
  • AMBULANTNÍ služby
        » kapacita při práci s jednotlivcem: 1
Cíle služby:
Obecně je cílem služby dosáhnout zlepšení aktuální situace uživatele; vytvoření takového stavu, aby uživatel již službu nepotřeboval, nebo dokázal využívat při řešení své situace běžně dostupné zdroje.  
 
Konkrétně například:
  • je motivován svou situaci řešit
  • orientuje se ve své situaci, je schopen nalézt kroky k jejímu řešení
  • je si vědom vlastního potenciálu ke zvládnutí nepříznivé situace
  • zná dostupné zdroje, které může využít
  • tyto zdroje využívá a je i nadále schopen je využívat
  • je obeznámen s povinnostmi, které povedou k udržení zdrojů
  • je orientován v dávkových systémech, je schopen vyplnit žádosti a formuláře pro přiznání jednotlivých dávek
  • rozumí obsahu úředních dokumentů a v případě potřeby ví, kam se obrátit o pomoc
  • je schopen sepsat jednoduchý úřední dokument
  • našel si pro sebe, či osobu blízkou navazující službu, která mu pomůže dále řešit jeho nepříznivou situaci
  • je schopen komunikovat s věřiteli, soudy, institucemi – zajistí si potřebné informace
  • orientuje se v základních právech, která má, a která jsou vztažena k jeho konkrétní situaci
  • dokáže si zařídit prohlídku bytu či byt poptat, poptat zaměstnání, nalézt si navazující studium, oslovit nového lékaře
  • zná způsob, jakým řešit své závazky
  • je schopen závazky splácet, má o svých závazcích přehled
  • v případě potřeby ví, kam se obrátit o pomoc se zařízením insolvence, je si vědom toho, co oddlužení znamená a je schopen si zajistit potřebné podklady a plnit si své povinnosti
  • překonal krizovou situaci (onkologické onemocnění, odchod od násilníka…)

Není cílem služby, aby uživatel dosáhl zlepšení ve všech oblastech, ale pouze v těch, které souvisí s jeho zakázkou. I částečné zlepšení může být velkým pokrokem pro konkrétní osobu. Manažerským cílem je, aby se podařilo naplnit více než 50% cílů z individuálních plánů uživatelů.

Zásady služby:
  • Nezávislost – služba je nezávislá na subjektech, které se podílejí na řešení sociální situace uživatele, zejména pak na poskytovatelích a zadavatelích služeb, místních orgánech veřejné správy, komunitních autoritách. Princip nezávislosti je realizován i ve vztahu k uživateli služby. Služba je nestranná, neutrální, poskytovaná s ohledem na uživatelovu situaci.
  • Autonomie – poradenství ovlivňuje sociální situaci uživatele, respektuje však autonomní sféru rozhodování a osobních zájmů uživatele.
  • Nediskriminačního přístupu – důraz je kladen na rovný přístup ke všem skupinám uživatelů, bez ohledu na barvu pleti, věk, národnost, vyznání, politickou příslušnost, sexuální orientaci, zdravotní stav nebo sociální status.
  • Integrace – poradenství podporuje setrvávání uživatele v přirozeném prostředí rodiny a komunity a to v míře odpovídající jeho potřebám.
  • Respektování potřeb – v rámci poradenství jsou objektivně vyhodnocovány skutečné potřeby uživatele a aktivity systému poradenství jsou zaměřeny k jejich naplňování.
  • Partnerství a komunikace – v rámci poradenství existuje několik rovin, ve kterých se princip partnerství a komunikace naplňuje. Vedle vztahu poradců a uživatelů se jedná i o vztahy uvnitř služby, mezi jednotlivými stupni řízení a organizace poradenství.
  • Přiměřené komunikace – s uživatelem je komunikováno přiměřeně jeho znalostem a schopnostech, pracovník hovoří s uživatelem s úctou. Pracovník dbá toho, aby mu uživatel porozuměl a pochopil předávané informace.
  • Subsidiarity – poradenství usiluje o řešení sociální situace uživatele způsoby, prostředky a formami, které jsou nejvhodnější a nejdostupnější pro uživatele.
  • Diskrétnosti – veškeré informace, se kterými se svěří uživatel v průběhu poradenského procesu, nebudou nikomu sděleny bez výslovného souhlasu uživatele; pouze s výjimkou informací, na něž se vztahuje oznamovací povinnost. Uživatel může vystupovat anonymně, nemusí udávat svoje nacionále, nikdy neprobíhá kontrola dokladů.
  • Aktivizace uživatele – podpora uživatele při získávání nových dovedností, podpora samostatnosti uživatele vedoucí k nezávislosti na poskytované službě.
  • Rovnosti – zájmy jednoho uživatele nejsou upřednostňovány před zájmy ostatních.
  • Bezplatnosti – služby poradny jsou v souladu se zákonem uživatelům poskytovány bezplatně.
Služba pomáhá uživatelům a podporuje je při řešení jejich situace; konkrétně nabízí například:
  • Spolupráce při komunikace s úřady a institucemi (ÚP, soudy, majitelé bytů, zaměstnavatelé…)
  • Předání informací o nároku na jednotlivé dávky (systémy HN, SSP, NP, DOZP…), orientační výpočet nároku na dávky
  • Předání informací ohledně zdravotního a sociálního pojištění (práva a povinnosti vyplývající z těchto systémů, doplacení pojistného, dluhy na pojistném…)
  • Pomoc při vyplňování formulářů pro úřady a instituce (ÚP)
  • Vysvětlení obsahu úředních dokumentů
  • Pomoc při sepsání úředního dokumentu (ÚP, MěÚ, exekutory…)
  • Pomoc při sepsání žaloby, návrhu, vyjádření, odporu a odvolání k soudům
  • Pomoc při sepsání životopisu, motivačního dopisu
  • Spolupráce při hledání vhodného bydlení, zaměstnání, lékaře…
  • Předání informací ze školského systému – poučení o právech a povinnostech rodiče studujícího dítěte,
  • Pomoc s výběrem vhodného zařízení, spolupráce při hledání školy, …
  • Komunikaci s věřiteli (zjištění výše závazků, žádosti o splátkové kalendáře…)
  • Zprostředkování právního poradenství (pracovně právní vztahy a spory, práva a závazky nájemníků a majitelů nemovitostí, manželská a rodičovská práva, ochrana spotřebitele, dědická řízení, lidská práva…)
  • Protidluhové poradenství (informace o možnostech řešení, možnosti oddlužení…)
  • Pomoc a podpora obětem domácího násilí
  • Podpora v těžkých životních situacích (např.: při onkologickém onemocnění)
Cílová skupina - pro koho je služba určena:
  • Osoby v krizi nebo v tíživé životní situaci, kterou nedokáží zvládnout vlastními silami
Jedná se nejčastěji o tyto okruhy osob:
  • Osoby ohrožené předlužením
  • Osoby, které prodělaly onkologickou léčbu, nebo se na ní připravují
  • Osoby procházející partnerskou krizí
  • Osoby, které mají problém s výchovou dětí
  • Národnostní a etnické menšiny
  • Osoby, které vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženy
  • Osoby bez přístřeší
  • Osoby žijící v sociálně vyloučených lokalitách
  • Osoby dlouhodobě či opakovaně nezaměstnané
  • Rodiče samoživitelé

Okruh osob dle věku: 15-80 let

Služba nemůže být poskytnuta osobám:
  • mladším 15-ti let nebo starším 80-ti let (tyto osoby vyžadují speciální přístup a náš poradce na to není specializován)
  • nespadajícím do cílové skupiny a okruhu osob, kterým je služba určena
  • které jsou pod zjevným vlivem omamných a návykových látek (drogy, alkohol…)
  • zjevně vykazujícím infekční onemocnění (nebo o tomto onemocnění informujícím)
  • omezeným ve svéprávnosti bez přítomnosti opatrovníka
  • se sluchovým postižením bez přítomnosti tlumočníka do znakové řeči
  • osoby vážně duševně nemocné (tyto osoby vyžadují speciální přístup a náš poradce na to není specializován)
  • osoby vykazující zjevné známky agresivity bez ohledu na její důvod 
Doba poskytování služby:
Po - Pá 8.00 - 16.00 hod.
 
Kolik služba stojí?
Služba je poskytována bezúplatně.
 
Sponzoři a donátoři
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
  • Ústecký kraj (www.kr-ustecky.cz)
  • Statutární město Most

1      Snímek obrazovky 2023-07-21 v 14.19.36      Logo 2023 most male