Sociální a dluhová poradna Most
Kde nás najdete?
Fr. Malíka 956/16a, 434 01 Most
Spojte se s námi:
Sociální poradce: Ing. Lucie Prajzová, DiS.
Tel.: 770 121 450
Vedoucí služby: Bc. Hana Doležalová, DiS.
Posláním služby je poskytování poradenské činnosti sociálně slabým či znevýhodněným členům společnosti s cílem zlepšení nebo stabilizace aktuální situace uživatele služby. Dále je to také snižování míry sociálního vyloučení, chudoby, zvýšení povědomí uživatelů o základních právech, možnostech využití dávek ze systémů státní sociální podpory, hmotné nouze, dávek pro osoby se zdravotním postižením, dávek nemocenské, nároků na důchody aj.
Formy poskytovaných služeb
-
AMBULANTNÍ služby» kapacita při práci s jednotlivcem: 1
Cíle služby:
Obecně je cílem služby dosáhnout zlepšení aktuální situace uživatele; vytvoření takového stavu, aby uživatel již službu nepotřeboval, nebo dokázal využívat při řešení své situace běžně dostupné zdroje.
Konkrétně například:
-
je motivován svou situaci řešit
- orientuje se ve své situaci, je schopen nalézt kroky k jejímu řešení
- je si vědom vlastního potenciálu ke zvládnutí nepříznivé situace
- zná dostupné zdroje, které může využít
- tyto zdroje využívá a je i nadále schopen je využívat
- je obeznámen s povinnostmi, které povedou k udržení zdrojů
- je orientován v dávkových systémech, je schopen vyplnit žádosti a formuláře pro přiznání jednotlivých dávek
- rozumí obsahu úředních dokumentů a v případě potřeby ví, kam se obrátit o pomoc
- je schopen sepsat jednoduchý úřední dokument
- našel si pro sebe, či osobu blízkou navazující službu, která mu pomůže dále řešit jeho nepříznivou situaci
- je schopen komunikovat s věřiteli, soudy, institucemi – zajistí si potřebné informace
- orientuje se v základních právech, která má, a která jsou vztažena k jeho konkrétní situaci
- dokáže si zařídit prohlídku bytu či byt poptat, poptat zaměstnání, nalézt si navazující studium, oslovit nového lékaře
- zná způsob, jakým řešit své závazky
- je schopen závazky splácet, má o svých závazcích přehled
- v případě potřeby ví, kam se obrátit o pomoc se zařízením insolvence, je si vědom toho, co oddlužení znamená a je schopen si zajistit potřebné podklady a plnit si své povinnosti
- překonal krizovou situaci (onkologické onemocnění, odchod od násilníka…)
Není cílem služby, aby uživatel dosáhl zlepšení ve všech oblastech, ale pouze v těch, které souvisí s jeho zakázkou. I částečné zlepšení může být velkým pokrokem pro konkrétní osobu. Manažerským cílem je, aby se podařilo naplnit více než 50% cílů z individuálních plánů uživatelů.
Zásady služby:
- Nezávislost – služba je nezávislá na subjektech, které se podílejí na řešení sociální situace uživatele, zejména pak na poskytovatelích a zadavatelích služeb, místních orgánech veřejné správy, komunitních autoritách. Princip nezávislosti je realizován i ve vztahu k uživateli služby. Služba je nestranná, neutrální, poskytovaná s ohledem na uživatelovu situaci.
- Autonomie – poradenství ovlivňuje sociální situaci uživatele, respektuje však autonomní sféru rozhodování a osobních zájmů uživatele.
- Nediskriminačního přístupu – důraz je kladen na rovný přístup ke všem skupinám uživatelů, bez ohledu na barvu pleti, věk, národnost, vyznání, politickou příslušnost, sexuální orientaci, zdravotní stav nebo sociální status.
- Integrace – poradenství podporuje setrvávání uživatele v přirozeném prostředí rodiny a komunity a to v míře odpovídající jeho potřebám.
- Respektování potřeb – v rámci poradenství jsou objektivně vyhodnocovány skutečné potřeby uživatele a aktivity systému poradenství jsou zaměřeny k jejich naplňování.
- Partnerství a komunikace – v rámci poradenství existuje několik rovin, ve kterých se princip partnerství a komunikace naplňuje. Vedle vztahu poradců a uživatelů se jedná i o vztahy uvnitř služby, mezi jednotlivými stupni řízení a organizace poradenství.
- Přiměřené komunikace – s uživatelem je komunikováno přiměřeně jeho znalostem a schopnostech, pracovník hovoří s uživatelem s úctou. Pracovník dbá toho, aby mu uživatel porozuměl a pochopil předávané informace.
- Subsidiarity – poradenství usiluje o řešení sociální situace uživatele způsoby, prostředky a formami, které jsou nejvhodnější a nejdostupnější pro uživatele.
- Diskrétnosti – veškeré informace, se kterými se svěří uživatel v průběhu poradenského procesu, nebudou nikomu sděleny bez výslovného souhlasu uživatele; pouze s výjimkou informací, na něž se vztahuje oznamovací povinnost. Uživatel může vystupovat anonymně, nemusí udávat svoje nacionále, nikdy neprobíhá kontrola dokladů.
- Aktivizace uživatele – podpora uživatele při získávání nových dovedností, podpora samostatnosti uživatele vedoucí k nezávislosti na poskytované službě.
- Rovnosti – zájmy jednoho uživatele nejsou upřednostňovány před zájmy ostatních.
- Bezplatnosti – služby poradny jsou v souladu se zákonem uživatelům poskytovány bezplatně.
Služba pomáhá uživatelům a podporuje je při řešení jejich situace; konkrétně nabízí například:
-
Spolupráce při komunikace s úřady a institucemi (ÚP, soudy, majitelé bytů, zaměstnavatelé…)
- Předání informací o nároku na jednotlivé dávky (systémy HN, SSP, NP, DOZP…), orientační výpočet nároku na dávky
- Předání informací ohledně zdravotního a sociálního pojištění (práva a povinnosti vyplývající z těchto systémů, doplacení pojistného, dluhy na pojistném…)
- Pomoc při vyplňování formulářů pro úřady a instituce (ÚP)
- Vysvětlení obsahu úředních dokumentů
- Pomoc při sepsání úředního dokumentu (ÚP, MěÚ, exekutory…)
- Pomoc při sepsání žaloby, návrhu, vyjádření, odporu a odvolání k soudům
- Pomoc při sepsání životopisu, motivačního dopisu
- Spolupráce při hledání vhodného bydlení, zaměstnání, lékaře…
- Předání informací ze školského systému – poučení o právech a povinnostech rodiče studujícího dítěte,
- Pomoc s výběrem vhodného zařízení, spolupráce při hledání školy, …
- Komunikaci s věřiteli (zjištění výše závazků, žádosti o splátkové kalendáře…)
- Zprostředkování právního poradenství (pracovně právní vztahy a spory, práva a závazky nájemníků a majitelů nemovitostí, manželská a rodičovská práva, ochrana spotřebitele, dědická řízení, lidská práva…)
- Protidluhové poradenství (informace o možnostech řešení, možnosti oddlužení…)
- Pomoc a podpora obětem domácího násilí
- Podpora v těžkých životních situacích (např.: při onkologickém onemocnění)
Cílová skupina - pro koho je služba určena:
-
Osoby v krizi nebo v tíživé životní situaci, kterou nedokáží zvládnout vlastními silami
Jedná se nejčastěji o tyto okruhy osob:
-
Osoby ohrožené předlužením
- Osoby, které prodělaly onkologickou léčbu, nebo se na ní připravují
- Osoby procházející partnerskou krizí
- Osoby, které mají problém s výchovou dětí
- Národnostní a etnické menšiny
- Osoby, které vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženy
- Osoby bez přístřeší
- Osoby žijící v sociálně vyloučených lokalitách
- Osoby dlouhodobě či opakovaně nezaměstnané
- Rodiče samoživitelé
Okruh osob dle věku: 15-80 let
Služba nemůže být poskytnuta osobám:
-
mladším 15-ti let nebo starším 80-ti let (tyto osoby vyžadují speciální přístup a náš poradce na to není specializován)
- nespadajícím do cílové skupiny a okruhu osob, kterým je služba určena
- které jsou pod zjevným vlivem omamných a návykových látek (drogy, alkohol…)
- zjevně vykazujícím infekční onemocnění (nebo o tomto onemocnění informujícím)
- omezeným ve svéprávnosti bez přítomnosti opatrovníka
- se sluchovým postižením bez přítomnosti tlumočníka do znakové řeči
- osoby vážně duševně nemocné (tyto osoby vyžadují speciální přístup a náš poradce na to není specializován)
- osoby vykazující zjevné známky agresivity bez ohledu na její důvod
Doba poskytování služby:
Po - Pá 8.00 - 16.00 hod.
Kolik služba stojí?
Služba je poskytována bezúplatně.
Sponzoři a donátoři
- Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
- Ústecký kraj (www.kr-ustecky.cz)
- Statutární město Most