NZDM Khamoro Chomutov

Kde nás najdete?
Pod Břízami 5321, 430 04 Chomutov

Jiráskova 5338, 430 04 Chomutov

 
Spojte se s námi:
Vedoucí služby: Mgr. Dobromila Drapáková
Tel.: 724 394 382
Poslání
Posláním je poskytovat dětem a mladým lidem ve věku 6 – 26 let vzdělávání, přípravu na budoucí povolání, bezpečný prostor pro trávení volného času, informací, pomoci a podpory v jejich obtížných životních situacích, a tak kladně ovlivňovat jejich životní styl a hodnoty, to vše dle jejich individuálních potřeb.
 
Služba je poskytována v souladu s principy důstojnosti, ochrany soukromí, zplnomocnění, nezávislosti, práva volby klienta, týmového přístupu, přirozenosti prostředí a kontinuity péče. Součástí služby je zprostředkování sociálního poradenství. Služba je poskytována na území města: Chomutov.
 
NZDM je registrovanou službou sociální prevence dle §62 zákona č. 108/2006 Sb.,o sociálních službách.
 
Forma poskytování pomoci
Ambulantní forma

Otevírací doba je volena s ohledem na časové možnosti uživatelů služby. V dopoledních hodinách je vyřizována administrativa služby (na základě předchozí dohody jsou možné konzultace s primární či sekundární cílovou skupinou v rámci individuální práce). Zařízení je otevřeno celoročně dle časového rozhraní služby. Klientům jsou v rámci nabízeny sociální služby v ambulantní formě (např. hry, poslech hudby, kreslení, sportovní a taneční aktivity apod.).

Terénní forma

Terénní forma je poskytována po předchozí dohodě s klienty v odpoledních hodinách s ohledem na časové možnosti a potřeby uživatelů služby a spočívá v poskytování výchovných, vzdělávacích a aktivizačních činností, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, sociálně terapeutických činnostech a pomoci při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí mimo samotné zařízení (např. hry v přírodě, výlety, výstavy, sportovní turnaje apod.). Venkovní akce jsou s klienty předem plánovány.

Veškeré činnosti a aktivity odpovídají dvěma věkovým skupinám: od 6 - 14 let a od 15 - 26 let realizované aktivity jsou přiměřené věku dětí a jejích zájmům.

Formy poskytovaných služeb
  • AMBULANTNÍ služby
        » kapacita při práci s jednotlivcem: 1
        » kapacita při práci se skupinou: 14
  • TERÉNNÍ služby
        » kapacita při práci s jednotlivcem: 1
        » kapacita při práci se skupinou: 14
Kapacita služby: 14 uživatelů
 
Cíle služby:
  • Motivovat ke vzdělávání - pomoc s přípravou do školy, výběr SŠ, prevence záškoláctví, vhodná volba povolání, dodržování školního řádu apod.
  • Zajistit bezpečné prostředí a podmínky pro řešení konfliktů a nepříznivých životních situací, snížit rizika, vyplývající z konfliktních společenských situací, specifického způsobu života a rizikového chování a jednání.
  • Podpořit začlenění do skupiny vrstevníků a do společnosti.
  • Zlepšit orientaci ve společenském prostředí, podpořit aktivní přístup, samostatnost, vlastní odpovědnost, rozvoj osobnosti, vzájemný respekt a pomoc.
  • Směrovat ke zlepšení pozice na trhu práce.
  • Motivovat ke smysluplnému trávení volného času.
  • Poskytnout nezbytnou psychickou, fyzickou a právní podporu, pomoc při zvládnutí zátěžového období dospívání.
  • Zapojit se aktivně do dění v místní komunitě.
Zásady poskytování služby
  • Individuální přístup – respektujeme individualitu každého uživatele, individuální plán poskytování služby vytváříme ve spolupráci s uživatelem a zohledňujeme v něm jeho vůli, individuální potřeby, možnosti, dovednosti, přání a cíle. 
  • Komplexnost – k situaci uživatele přistupujeme komplexně, reflektujeme jeho nejrůznější potřeby s ohledem na jeho sociální prostředí, rodinu, vrstevníky a instituce, se kterými spolupracuje (škola, úřad práce, jiná sociální služba apod.).
  • Aktivita a samostatnost – způsobem poskytování služby předcházíme závislosti uživatele na službě, podporujeme jeho potenciál. Motivujeme a vedeme ho k aktivitě a vlastnímu úsilí, posilujeme jeho samostatnost a vedeme ho k zodpovědnosti za vlastní jednání a rozhodnutí.
  • Dobrovolnost – vstup uživatele do služby je dobrovolný, stejně tak ukončení jejího poskytování.
  • Respekt k právům uživatele – respektujeme lidskou důstojnosti a veškerá práva uživatele. Každého uživatele respektujeme bez ohledu na jeho národnost, barvu pleti, vyznání, kulturu a tradice, sexuální orientaci, image, postoje a názory.
  • Partnerství – zachováváme partnerský přístup k uživatelům. Podporujeme jejich vlastní vůli a rozhodnutí. Usilujeme o řešení situace uživatele způsoby a prostředky, které jsou vzhledem k jeho povaze a povaze problému a jeho situaci nejvhodnější a nejefektivnější. Při řešení problému využíváme i spolupráci s ostatními subjekty zainteresovanými na řešení situace uživatele.
  • Rovný přístup – ke každému uživateli přistupujeme rovně, bez rozdílu, při poskytování služeb je kladen důraz na stejné zacházení se všemi uživateli, nestrannost a neutralitu.
  • Podpora sociálních kontaktů – v rámci všech aktivit je podporována komunikace s ostatními uživateli služby i s dalšími osobami. Aktivity jsou voleny a realizovány tak, aby uživatelé navazovali a realizovali sociální kontakty, podporující subjektivní pocit vlastní hodnoty, porozumění a užitku.
  • Nízkoprahovost – službu poskytujeme tak, aby byla uživateli maximálně přístupná – místně (sídlíme ve vyloučené lokalitě), časově (provozní doba odpovídá potřebám cílové skupiny), i finančně (služba je bezplatná). Službu je možné poskytnout anonymně, uživatel není povinen poskytnout pracovníkům NZDM identifikující údaje. Od uživatele vyžadujeme pouze ty údaje, které jsou nezbytné pro kvalitní a odborné poskytování sociálních služeb NZDM.
  • Transparentnost – službu poskytujeme za jasně definovaných pravidel a na základě dohody uzavřené s každým uživatelem (ústně nebo písemně). Všichni uživatelé jsou s těmito pravidly prokazatelně seznámeni a vedeni k jejich dodržování.
  • Flexibilita – nesnažíme se přizpůsobit uživatele službě, kterou poskytujeme, ale naopak přizpůsobit službu potřebám cílové skupiny. Pružně reagujeme na potřeby uživatelů.
  • Profesionalita – službu poskytuje odborně vzdělaný tým. Členové týmu, v rámci celoživotního vzdělávání, stále pracují na svém profesním rozvoji a prohlubování dovedností, tým pracuje pod pravidelnou supervizí, odborným vedením a dohledem.
  • Ochrana citlivých údajů – se svěřenými údaji o situaci a problémech každého uživatele zacházíme citlivě a důvěrně, zachováváme o nich mlčenlivost u osob nepodílejících se na řešení situace uživatele. 
Cílová skupina:
Služba je určena mladým lidem ve věku 6-26 let, kteří mají:
  • problémy se školou a se zaměstnáním (špatný prospěch, šikana, záškoláctví, nezaměstnanost, dluhová problematika, problémy s chováním ve školských zařízeních),
  • problémy související s nenaplněním základních potřeb – finanční nouze rodiny a s tím související materiální nedostatky (uživatelé služby mají hlad, nemají dostatek vhodného oblečení např. s ohledem na roční období) jejichž důsledkem může být nepřijetí ze strany okolí, neúspěchy v sociální interakci s vrstevníky,
  • problémy související se způsobem života rodiny (závislost rodiny na sociálních dávkách, dlouhodobá nezaměstnanost rodinných příslušníků, nízké vzdělání rodičů uživatelů služby, bydlení rodiny v nevyhovujících podmínkách, mnohočetnost rodin a s tím související zmenšení osobního prostoru uživatele a nedostatečná pozornost věnovaná jednotlivci – dítěti např. při jeho vzdělávání nebo osobnostním rozvoji, odlišné normy chování rodiny),
  • problémy v rodině (nové vztahy rodičů, časté stěhování, nízká životní úroveň rodiny, neplnění základních rodičovských povinností, generační konflikty, konflikty se sourozenci, dlouhodobá nezaměstnanost rodinných příslušníků mající vliv na uživatele služeb),
  • vztahové problémy (s vrstevníky, s rodiči, s partnerem, s autoritami, problémy s přijetím sebe sama, nepřijetí ze strany okolí),
  • experimentování s návykovými látkami, závislosti (alkohol, cigarety, marihuana či jiné tvrdé drogy, patologické hráčství),
  • problémy se zákonem a společenskými normami (rasismus, xenofobie, domácí násilí, kyberšikana, drobné krádeže, pohlavní zneužívání, stalking, nízká finanční gramotnost),
  • ohrožující životní styl (poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, promiskuita, nedostatečné hygienické návyky, pasivní trávení volného času).
Především se jedná o děti a mládež, kteří:
  • se nemohou nebo nechtějí zapojit do standardních volnočasových aktivit;
  • se vyhýbají standardním formám institucionalizované pomoci a péče;
  • dávají přednost neproduktivnímu trávení volného času;
  • dávají přednost trávení času mimo rodinu či jinou sociální skupinu především na ulicích;
  • mají životní styl, díky kterému se dostávají do konfliktu, který je ohrožující pro ně samotné nebo pro jejich okolí.

U většiny uživatelů NZDM Khamoro, se jedná o kumulaci několika, výše zmiňovaných faktorů. Žijí nebo se pohybují v konkrétní lokalitě, kterou lze sociálně i geograficky vymezit jako vyloučenou lokalitu. Konkrétně se jedná o vyloučenou lokalitu města Chomutov.

Kdo nesmí být uživatelem NZDM, nebo má dočasně zakázán vstup do klubu:
  • ve věkové hranici pod 6 let a nad 26 let,
  • pod zjevným vlivem návykových a omamných látek,
  • nerespektuje pravidla NZDM,
  • chová se agresivně nebo vulgárně vůči pracovníkům NZDM a ostatním uživatelům,
  • člověk, který má infekční chorobu (zjevnou nebo se sám svěří o své chorobě).
Nabídka služeb s ohledem na požadavky zákona:
  • Vzdělávací, výchovné a aktivizační činnosti - mají za úkol nabídnout bezpečné, společensky přijatelné a žádoucí volnočasové aktivity.
  • Vzdělávací aktivity - poradenství pro volbu povolání a školy, program výuky PC, doučování, tematické besedy, diskuze s odborníky, pomoc při přípravě na testy, zkoušky, pracovní pohovory, maturitu, nácvik komunikačních dovedností, základy etiky a společensky přijatelného chování.
  • Zajištění podmínek pro společensky přijatelné volnočasové aktivity - program tělesné výchovy (basketbal, tanec, sportovní hry a jiné pohybové aktivity, stolní fotbal,…), filmový klub, hudební zkušebna a různé společenské hry (stolní fotbal, stolní hokej,…)
  • Pracovně výchovná činnost - výtvarný kroužek, pracovní činnosti, manuální zručnost, program muzikoterapie (zpěv, poslech, učení a besedy o hudebních stylech), program tělovýchovy (cvičení, tanec, sportovně a pohybové aktivity), interaktivní hry.
  • Nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností.
  • Tematické besedy, diskuze s odborníky, posilování sociálních kompetencí, osvojování sociálních rolí, trénink komunikačních schopností, sociální hry, výměna rolí. Za realizaci aktivity zodpovídá sociální pracovník, který spolupracuje s pedagogem a pracovníkem v sociálních službách.
  • Zajištění podmínek pro přiměřené vzdělávání.
  • Poradenství pro volbu školy, profese, doučování, příprava na testy a zkoušky, příprava na výuční list, maturitu, další studium, stipendia, usnadnění a zprostředkování komunikace se školou. Za realizaci aktivity zodpovídá sociální pracovník
  • Pracovní poradenství, pomoc při hledání zaměstnání, psaní CV, nácvik jednání se zaměstnavatelem, exkurze k zaměstnavatelům, spolupráce s ÚP, exkurze k zaměstnavatelům.
  • Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím - aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí, doprovody na jednání (škola, úřad, lékař, policie,…), návštěvy odborníků, výjezdy, exkurze, volnočasové aktivity mimo prostory služby, příměstské tábory. Za realizaci aktivity zodpovídá sociální pracovník, který spolupracuje s pracovníkem v sociálních službách.
  • Sociálně terapeutické činnosti - socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob (individuální plánování, pohovory, terapeutické diskuse a besedy – individuální i skupinové, práce s motivací klienta, poskytování krizové intervence). Za realizaci aktivity zodpovídá sociální pracovník, který spolupracuje s pracovníkem v sociálních službách.
  • Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí - pomoc při vyřizování běžných záležitostí, pomoc při vyřizování dokladů, žádostí a podání, pomoc při sepisování a vyplňování formulářů, jednání v zájmu klienta, zprostředkování jiné či návazné nebo doplňující služby, pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociálních začleňování osob. Poskytování kontaktů a odkazů na síť služeb v regionu a zlepšení informovanosti o nabízených službách.
  • Spolupráce s rodinou a sociálním okolím klienta, mediace vztahů. Za realizaci aktivity zodpovídá sociální pracovník.
Doba poskytování služby:
Pondělí - pátek 13:00 - 18:00
 
Kolik služba stojí?
Služba je poskytována bezúplatně.
 
Sponzoři a donátoři
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
  • Ústecký kraj (www.kr-ustecky.cz)
  • Úřad práce ČR
  • Město Chomutov

1     Snímek obrazovky 2023-07-21 v 14.19.36     5        Město Chomutov