Odborné sociální a dluhové poradenství KcJ Janov

Kde nás najdete?
Janovská 122, 435 42 Litvínov - Janov
Spojte se s námi:
Vedoucí sociální pracovník: Jana Štiková, Dis.
Tel.: 775 713 931

Posláním Odborného sociálního poradenství, v ulici Janovská č. p. 122 v Litvínově - Janově je zlepšit aktuální sociální situaci uživatele služby, snižovat míru sociálního vyloučení a chudoby jednotlivců a rodin nebo alespoň prohlubování tohoto stavu zamezit. Zároveň je posláním služby také zvýšení povědomí uživatelů o právech pramenících z právních předpisů a jejich vymahatelnost. V neposlední řadě je posláním služby podpora uživatele při řešení jejich situace.

Specializujeme se na protidluhové poradenství a bezplatné právní poradenství. Zaměstnankyně Poradny poskytuje poradenství v problematice týkající se exekucí (zprostředkovává informace z exekučního řádu, oblasti práv a povinností dlužníka, průběhu exekucí, způsobech provedení exekuce a dalších náležitostí), předlužení nebo hrozícího předlužení. Uživatele informujeme o možnostech využití institutu insolvence, seznamujeme je s průběhem a podstatnými náležitostmi insolvence, jakož i s tím, zda je pro ně insolvence vhodným řešením.

Uživatelům poskytujeme informace z rozličných oblastí práva, nejčastěji však z občanského zákoníku a zákoníku práce. Dále zprostředkováváme bezplatný kontakt s právním poradcem (se kterým externě spolupracujeme na základě smlouvy) v případech, ve kterých je pomoc advokáta nezbytná.

Poradenství není poskytováno v oblastech trestního práva, daňových zákonů a majetkoprávních vztahů komerčního charakteru.
Formy poskytovaných služeb
  • AMBULANTNÍ služby
        » kapacita při práci s jednotlivcem: 1
        » kapacita při práci se skupinou: 2
  • TERÉNNÍ služby
        » kapacita při práci s jednotlivcem: 1
        » kapacita při práci se skupinou: 2
Cílem služby je:
Cílem služby je zastavit zhoršování sociální situace uživatele a zabránit prohlubování zadlužení, zlepšením sociálních dovedností uživatele, jeho životní úrovně, spokojenosti a právního povědomí. Napomoci uživateli služby ve vytvoření takových podmínek v jeho životě, aby službu již nepotřeboval. Dále je to podpora a spolupráce při řešení aktuálního problému s cílem dosáhnout žádoucí změny v životě uživatele, která povede k jeho osamostatnění.

 

Dlouhodobý cíl:
Spolupráce s uživatelem na zmírnění dopadů:
  • náročných životních situací
  • nepříznivých a náročných sociálních situací
  • sociálního vyloučení
Krátkodobé cíle:
  • Řešení předlužení, informování o možnostech a náležitostech insolvence a případně řešení vstupu do procesu oddlužení
  • Řešení problematiky týkající se exekucí, navázání a zprostředkování kontaktu s exekutory, věřiteli, popřípadě soudy
  • Zprostředkování právní pomoci (zejména v oblastech trestního práva, občanského práva, správního práva, obchodního práva, pracovního práva a rodinného práva)
  • Pomoc a podpora pro získání kompetencí pro orientaci v různých oblastech práva; zvýšení právního a občanského vědomí, sociálních kompetencí a sociální mobility konkrétního klienta.
  • Pomoc při orientaci v sociálních systémech, informování o nárocích na jednotlivé dávky státní sociální podpory, pomoci v hmotné nouzi, příspěvcích týkající se péče a mobility aj.
  • Řešení záležitosti týkajících se úřadů a institucí (ÚP, soudy, různé společnosti – energie, majitelé bytů apod.)
  • Pomoci nalézt byt, upevnění kompetencí pro hledání zaměstnání aj.
  • Rozvoj spolupráce s dalšími subjekty, které v regionu nabízí služby nebo mohou jinak přispět k naplnění výše jmenovaných cílů.
Zásady poskytování služby:
  • respektování osobnosti
  • zachování lidské důstojnosti a práv
  • zohledňování individuálních požadavků a potřeb uživatele
  • respektování práva uživatele na vlastní rozhodování a seberealizaci
  • aktivizace uživatele– podpory při získávání nových dovedností, podpory k samostatnosti uživatele, která vede k nezávislosti na poskytované službě
  • přiměřené komunikace– při poskytování služby dbáme na rozvoj komunikačních schopností
  • diskrétnosti– garantujeme ochranu důvěrných a citlivých informací o uživateli
  • chránit právo uživatele na soukromí a důvěrnost jeho sdělení
  • rovnosti – zájmy jednoho uživatele nejsou upřednostňovány před zájmy ostatních
Základní sociální poradenství se při poskytování sociálních služeb zajišťuje v rozsahu těchto úkonů:
  • poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace prostřednictvím sociální služby,
  • poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, například o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče,
  • poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a zabránění vzniku závislosti na sociální službě,
  • poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se spolupodílejí na péči o osobu.
Základní činnosti při poskytování odborného sociálního poradenství se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
    • zprostředkování navazujících služeb,
  • sociálně terapeutické činnosti:
    • poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva, psychologie a v oblasti vzdělávání;
    • tato základní činnost může být zajišťována poskytováním poradenství alespoň ve 2 z těchto oblastí,
  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
    • pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
    • pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím.
Pro koho je tato služba určena
Uživateli služby jsou lidé nacházející se v náhlé nebo dlouhodobé sociální krizi. Zejména se zaměřujeme na osoby zadlužené (dlužníky), osoby předlužené, osoby, jimž předlužení hrozí, osoby v exekuci a osoby, které prodělaly bankrot. Dále jsou uživateli služby osoby, které mají omezen či ztížen přístup k právní pomoci a radě (ať již z důvodů sociálního vyloučení, prostorového vyloučení, nízkého právního a občanského vědomí apod.).
 
Osoby v krizi
  • Osoby, které zkrachovaly
  • Dlužníci
  • Osoby, jimž hrozí předlužení
Věková struktura:
  • mladí dospělí (19-26 let)
  • dospělí (27-64 let)
  • mladší senioři (65 – 80 let)
Kritéria pro přijetí nového uživatele
Žadatel odpovídá cílové skupině uživatelů Odborného sociálního poradenství.
Pro poskytování sociální služby terénní formou je důležité, aby zájemce o sociální službu měl trvalé bydliště ve městech Litvínov, Janov a Horní Jiřetín. V případě poskytování sociální služby ambulantní formou místo bydliště není podmínkou.
 
Služby nemohou být poskytovány osobám:
  • které nespadají do cílové skupiny a okruhu osob, kterým je služby určena
  • které nejsou občany měst Litvínov, Janov, Horní Jiřetín
  • které žádají o službu, kterou neposkytujeme
  • pokud je naplněná kapacita
  • pokud jsou pod zjevným vlivem omamných látek (drogy alkohol)
  • pokud zjevně prokazují infekční onemocnění

V případech, kdy poskytovatel zájemci odmítne službu poskytnout, je poskytovatel povinen o důvodech svého odmítnutí zájemce bezprostředně ústně informovat a provést o tom zápis. Výjimkou jsou případy, kdy by zdůvodnění bylo pro SP přímo ohrožující nebo kdy poskytovatel ztratil se zájemcem kontakt.

Doba poskytování služby:
Po -  Čt    7:30 - 12:00 hod., 12:30 - 16:00 hod. (terén dle potřeby uživatele)
Pá    7:00 - 15:30 hod. - administrativní den
 
Kolik služba stojí?
Služba je poskytována bezúplatně.
 
Sponzoři a donátoři
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
  • Ústecký kraj (www.kr-ustecky.cz)
  • Nadace ČEZ

1        Snímek obrazovky 2023-07-21 v 14.19.36     logo Nadace ČEZ

Dluhová poradna v Litvínově je financována prostřednictvím projektu PROTIDLUHOVÉ PORADENSTVÍ MOST, CHOMUTOV, LITVÍNOV, DUCHCOV (projekt č. CZ.03.02.01/00/22_033/0000771). Projekt je financován Evropskou unií prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost+.
Více o projektu zde.
spolufin
 

 

Popis realizace

Informační leták služby