Odborné sociální a dluhové poradenství KcJ Janov
Posláním Odborného sociálního poradenství, v ulici Janovská č. p. 122 v Litvínově - Janově je zlepšit aktuální sociální situaci uživatele služby, snižovat míru sociálního vyloučení a chudoby jednotlivců a rodin nebo alespoň prohlubování tohoto stavu zamezit. Zároveň je posláním služby také zvýšení povědomí uživatelů o právech pramenících z právních předpisů a jejich vymahatelnost. V neposlední řadě je posláním služby podpora uživatele při řešení jejich situace.
Specializujeme se na protidluhové poradenství a bezplatné právní poradenství. Zaměstnankyně Poradny poskytuje poradenství v problematice týkající se exekucí (zprostředkovává informace z exekučního řádu, oblasti práv a povinností dlužníka, průběhu exekucí, způsobech provedení exekuce a dalších náležitostí), předlužení nebo hrozícího předlužení. Uživatele informujeme o možnostech využití institutu insolvence, seznamujeme je s průběhem a podstatnými náležitostmi insolvence, jakož i s tím, zda je pro ně insolvence vhodným řešením.
Uživatelům poskytujeme informace z rozličných oblastí práva, nejčastěji však z občanského zákoníku a zákoníku práce. Dále zprostředkováváme bezplatný kontakt s právním poradcem (se kterým externě spolupracujeme na základě smlouvy) v případech, ve kterých je pomoc advokáta nezbytná.
Poradenství není poskytováno v oblastech trestního práva, daňových zákonů a majetkoprávních vztahů komerčního charakteru.
-
AMBULANTNÍ služby» kapacita při práci s jednotlivcem: 1
» kapacita při práci se skupinou: 2 - TERÉNNÍ služby
» kapacita při práci s jednotlivcem: 1
» kapacita při práci se skupinou: 2
-
náročných životních situací
- nepříznivých a náročných sociálních situací
- sociálního vyloučení
-
Řešení předlužení, informování o možnostech a náležitostech insolvence a případně řešení vstupu do procesu oddlužení
- Řešení problematiky týkající se exekucí, navázání a zprostředkování kontaktu s exekutory, věřiteli, popřípadě soudy
- Zprostředkování právní pomoci (zejména v oblastech trestního práva, občanského práva, správního práva, obchodního práva, pracovního práva a rodinného práva)
- Pomoc a podpora pro získání kompetencí pro orientaci v různých oblastech práva; zvýšení právního a občanského vědomí, sociálních kompetencí a sociální mobility konkrétního klienta.
- Pomoc při orientaci v sociálních systémech, informování o nárocích na jednotlivé dávky státní sociální podpory, pomoci v hmotné nouzi, příspěvcích týkající se péče a mobility aj.
- Řešení záležitosti týkajících se úřadů a institucí (ÚP, soudy, různé společnosti – energie, majitelé bytů apod.)
- Pomoci nalézt byt, upevnění kompetencí pro hledání zaměstnání aj.
- Rozvoj spolupráce s dalšími subjekty, které v regionu nabízí služby nebo mohou jinak přispět k naplnění výše jmenovaných cílů.
-
respektování osobnosti
- zachování lidské důstojnosti a práv
- zohledňování individuálních požadavků a potřeb uživatele
- respektování práva uživatele na vlastní rozhodování a seberealizaci
- aktivizace uživatele– podpory při získávání nových dovedností, podpory k samostatnosti uživatele, která vede k nezávislosti na poskytované službě
- přiměřené komunikace– při poskytování služby dbáme na rozvoj komunikačních schopností
- diskrétnosti– garantujeme ochranu důvěrných a citlivých informací o uživateli
- chránit právo uživatele na soukromí a důvěrnost jeho sdělení
- rovnosti – zájmy jednoho uživatele nejsou upřednostňovány před zájmy ostatních
- poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace prostřednictvím sociální služby,
- poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, například o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče,
- poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a zabránění vzniku závislosti na sociální službě,
- poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se spolupodílejí na péči o osobu.
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
- zprostředkování navazujících služeb,
- sociálně terapeutické činnosti:
- poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva, psychologie a v oblasti vzdělávání;
- tato základní činnost může být zajišťována poskytováním poradenství alespoň ve 2 z těchto oblastí,
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím.
-
Osoby, které zkrachovaly
- Dlužníci
- Osoby, jimž hrozí předlužení
-
mladí dospělí (19-26 let)
- dospělí (27-64 let)
- mladší senioři (65 – 80 let)
-
které nespadají do cílové skupiny a okruhu osob, kterým je služby určena
- které nejsou občany měst Litvínov, Janov, Horní Jiřetín
- které žádají o službu, kterou neposkytujeme
- pokud je naplněná kapacita
- pokud jsou pod zjevným vlivem omamných látek (drogy alkohol)
- pokud zjevně prokazují infekční onemocnění
V případech, kdy poskytovatel zájemci odmítne službu poskytnout, je poskytovatel povinen o důvodech svého odmítnutí zájemce bezprostředně ústně informovat a provést o tom zápis. Výjimkou jsou případy, kdy by zdůvodnění bylo pro SP přímo ohrožující nebo kdy poskytovatel ztratil se zájemcem kontakt.
Pá 7:00 - 15:30 hod. - administrativní den
- Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
- Ústecký kraj (www.kr-ustecky.cz)
- Nadace ČEZ